Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Bellewaerde integreert wereldprimeur in gloednieuwe zone

Bellewaerde integreert wereldprimeur in gloednieuwe zone

  • 08/03/2024

“Heel tevreden bezoekers zijn garantie voor positieve mond-tot-mondreclame”

Het aanbieden van plezier en avontuur in een natuurlijke omgeving, waar je met familie en vrienden samen authentieke en onvergetelijke momenten kan beleven. Om die missie te blijven waarmaken, investeert Bellewaerde dit jaar nog maar eens 21 miljoen euro in een nieuwe kwaliteitsinjectie. Met Mundo Amazonia geeft het team rond algemeen directeur Stefaan Lemey een volledig nieuwe invulling aan de voormalige westernzone.

Stefaan Lemey Bellewaerde integreert wereldprimeur in gloednieuwe zone

Ruim 2 jaar geleden besliste het Bellewaerde- management, met de steun van moederbedrijf Compagnie des Alpes, om de westernzone af te breken. “Zowel de keverbaan als verschillende gebouwen in die zone waren einde levensduur. Omdat je in talrijke andere attractieparken al een westernzone hebt, opteerden we voor een totale metamorfose die 100% onze identiteit uitstraalt”, legt Stefaan Lemey uit. 

Het resultaat van die vernieuwing is vanaf 30 maart afgewerkt en toegankelijk voor de meer dan 800.000 bezoekers die het Ieperse bedrijf dit seizoen opnieuw hoopt te ontvangen. “In Mundo Amazonia willen we mensen in de sfeer van het Amazonewoud onderdompelen. De trekpleister wordt de nieuwe familiale waterattractie Amazonia, waarin we mensen in een ronde ‘boot’ eerst tot op een hoogte van 18 meter brengen, om ze vervolgens 6 minuten – wat erg lang is voor één attractie – waterpret te laten beleven, met als climax nog een krachtige ‘bungee’-val. Heel die zone planten we aan met mooie natuur, met ruim 160 inheemse bomen (iepen, kastanjes, elzen, esdoorns, eiken,…) van 10 tot 18 meter hoogte, en 700 exotische struiken. Daarvoor hebben we eens te meer samengewerkt met landschapsarchitect Geert Bossaert. Het zorgt onder meer voor een prachtige wachtlijn.” 

De voormalige westernzone onderging een totale metamorfose die 100% onze identiteit uitstraalt.

Stefaan Lemey

In dezelfde zone zijn met de Rio de Cacao (miniboomstammetjes voor kinderen) en de Brazilian Buggies (een coasterbaan voor de kleinsten) nog 2 extra attracties gecreëerd. “Die Buggies zijn mini-Volkswagen Kevertjes, een knipoog naar de vroegere keverbaan. Mensen kunnen er ook nog terecht in een nieuwe souvenirshop (Samba Souvenirs), een restaurant (Tropical Takeaway) en een nieuw sanitair blok. De hele Mundo Amazonia vertegenwoordigt een investering van 21 miljoen euro.” 

Daarmee trekt Bellewaerde de investeringsgolf van de voorbije jaren naadloos door. “Sinds 2019 hebben we op dat vlak meer dan één tandje bijgestoken. De beste voorbeelden daarvan zijn het Aquapark (17,3 miljoen euro, 2019) en Wakala (7 miljoen euro, 2020). Vorig jaar kwamen er 2 nieuwe attracties, een kinderspeelzone en moderne infrastructuur voor onze leeuwen, tijgers en giraffen bij (samen weer 17 miljoen).” 

Stijging zakelijke klanten 

Al die inspanningen zijn erop gericht om heel tevreden bezoekers aan te trekken, die graag terugkomen. “Dagelijks organiseren we 50 à 100 enquêtes om de mening van de mensen te weten. Het verheugt ons vooral dat bezoekers zeer te spreken zijn over onze medewerkers. Teamspirit, fun en service staan bij hen centraal. Om dat te bereiken, volgen onze mensen regelmatig opleidingen voor vriendelijkheid, dienstverlening en veiligheid.” Dat werpt ook op de b2b-markt zijn vruchten af. “Het aantal zakelijke klanten is gestegen. Dat gaat om ondernemingen of organisaties die met hun personeel, gezinnen en/of klanten naar het park komen. Jaarlijks wordt het park minstens één keer volledig afgehuurd, al zijn er ook mogelijkheden om na sluitingstijd het park – of een deel daarvan – nog te reserveren. Daarbij voorzien we ook cateringmogelijkheden, bijvoorbeeld in de vorm van een foodtruckfestival. Het pleziert ons dat ook niet-West-Vlaamse bedrijven almaar vlotter de weg naar ons vinden.” 

Op termijn kan Bellewaerde nog uitbreiden. “Voorlopig is dat niet aan de orde en kunnen we onze vernieuwingen binnen de huidige oppervlakte realiseren”, besluit de directeur van het ook financieel kerngezonde bedrijf. (BVC - Foto’s DD) 

www.bellewaerde.be

Goede spreiding 

Bij Bellewaerde werken net geen 100 vaste werknemers. Met alle seizoenswerknemers, interims en jobstudenten inbegrepen vormen zij 190 fulltime equivalenten. “Ongetwijfeld zal Mundo Amazonia ook voor een extra instroom aan bezoekers zorgen. Afhankelijk van het weer, bedraagt die 5 tot 12%. Meer hoeft ook niet, zodat het voor iedereen een aangename ervaring blijft. Het is ook een enorme troef dat we 2 parkings en 2 ingangen hebben, waardoor we sowieso al een betere spreiding over het hele park hebben.”

Stefaan Lemey Bellewaerde integreert wereldprimeur in gloednieuwe zone

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie