Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • “Gevraagd: investeringen om haven Zeebrugge aantrekkelijk te houden”

“Gevraagd: investeringen om haven Zeebrugge aantrekkelijk te houden”

  • 09/02/2024

Vlaams minister-president Jan Jambon belooft nog in deze legislatuur een “robuust” projectbesluit over de Nieuwe Sluis Zeebrugge, zodat de volgende Vlaamse regering kan bouwen. Dat vernamen de meer dan 550 aanwezigen op de nieuwjaarsbijeenkomst van de Zeebrugse havengemeenschap. Apzi-Voka riep ook de andere overheden en Port of Antwerp-Bruges op om de haven Zeebrugge aantrekkelijk te houden.

Vlaams minister-president Jan Jambon belooft nog in deze legislatuur een “robuust” projectbesluit over de Nieuwe Sluis Zeebrugge, zodat de volgende Vlaamse regering kan bouwen. Dat vernamen de meer dan 550 aanwezigen op de nieuwjaarsbijeenkomst van de Zeebrugse havengemeenschap. Apzi-Voka riep ook de andere overheden en Port of Antwerp-Bruges op om de haven Zeebrugge aantrekkelijk te houden.

Meer dan 550 professionele havenmensen en beleidsmakers namen plaats op de nieuwjaarsbijeenkomst van de havengemeenschap van Zeebrugge. Die interesse mag niet verbazen, want er staat veel op het spel. “We vragen Port of Antwerp- Bruges en de overheden op diverse niveaus – Europees, federaal en Vlaams – om te blijven investeren en onze concurrentiekracht te verzekeren”, sprak voorzitter Marc Adriansens van Apzi-Voka West-Vlaanderen. Hij verwees naar het Europese emissiehandelssysteem (ETS), waardoor de schepen die de Europese wateren invaren vanaf dit jaar emissierechten moeten betalen. “Uit berekeningen blijkt dat dit al snel op 1,5 miljoen euro per schip per jaar zal komen. De bedragen zullen nog stijgen tot in 2027 de volledige heffing in werking is. Gezien onze langere vaarroute vanaf het Suezkanaal dan naar de Zuid-Europese havens, vragen we voor dat nadeel een compensatie. België kan die vraag op tafel leggen tijdens zijn pas gestarte voorzitterschap van de Europese Unie.” 

Voor het algemeen belang is het cruciaal om Zeebrugge als Europese invoerhaven aantrekkelijk te houden. “Bijvoorbeeld op Chinese wagens heft Europa 10% invoerrechten, waarvan 20% in het invoerland blijft. Zo bedroegen de invoerrechten op Chinese wagens in Zeebrugge vorig jaar 625 miljoen euro. Daarvan ging 125 miljoen euro naar de Belgische schatkist. We hopen dat een deel van dat geld gebruikt wordt om onze haven internationaal aantrekkelijk te houden, zodat ons land geen inkomsten misloopt.” 

Belofte voor sluis

De grootste verzuchting van Apzi-Voka naar de Vlaamse regering is dat – na 20 jaar studeren en discussiëren – de tweede sluis naar de achterhaven gebouwd wordt. Eregast minister-president Jan Jambon sprak een concrete belofte uit: “Ik garandeer dat deze Vlaamse regering tot een robuust projectbesluit zal komen en de nodige budgetten zal voorzien. Op die manier kan de volgende Vlaamse regering de werken opstarten.” Daarnaast vraagt Apzi-Voka aan de Vlaamse regering om het vergunningenbeleid te vereenvoudigen en om in het project Kustvisie (dat de kustregio tegen de zeespiegelstijging moet beschermen) de haven verder zeewaarts uit te breiden. 

Aan de federale overheid wordt gevraagd om verder in het spoor te investeren, nu Vlaanderen de aanleg van het Schipdonkkanaal schrapte en het zeer moeilijk blijkt om de Brugse Ringvaart uit te breiden. Van Port of Antwerp-Bruges verwacht de havengemeenschap om in Zeebrugge te blijven investeren. “De beloofde verhouding 80-20 werd in 2023 niet gehaald: van in totaal 300 miljoen euro ging er slechts 43 miljoen euro naar Zeebrugge.” Daarop antwoordde CEO van Port of Antwerp-Bruges Jacques Vandermeiren dat er in Antwerpen én Zeebrugge investeringsprojecten in de pijplijn zitten. (RJ - Eigen foto)

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie