In 2023 ondervond Port of Antwerp-Bruges de geopolitieke spanningen en de vertraging van de economische groei. De goederenoverslag daalde met 5,5% naar 271 miljoen ton. Alle segmenten kenden een terugval, behalve de nieuwe wagens en cruises in Zeebrugge. “We hielden beter stand dan de ons omringende havens”, zegt CEO Jacques Vandermeiren.
De fusiehaven Port of Antwerp-Bruges kende voor het tweede jaar na elkaar een verlies van goederenoverslag. In 2023 werd in Antwerpen en Zeebrugge samen – aparte cijfers worden niet bekendgemaakt – in totaal 271 miljoen ton goederen behandeld. Dat was 5,5% minder dan in 2022. Opmerkelijk is dat de terugval over alle grote segmenten verspreid was. “Zowel de containers, vloeibare bulk, droge bulk, roro en conventioneel stukgoed gingen voor het eerst allemaal achteruit. Als wereldhaven bevinden wij ons in het middelpunt van de moeilijke economische en geopolitieke omstandigheden”, zegt CEO Jacques Vandermeiren.
De voor Zeebrugge zeer belangrijke roll-on/ roll-off kende een terugval van 2,1% tot 21 miljoen ton. De rechtstreekse bediening van het VK ging achteruit maar er was groei op Ierland en Scandinavië. Nog steeds hoofdzakelijk in de roro – maar intussen ook al een beetje in de containers – waren er 9% meer nieuwe wagens. “In totaal werden op beide havenplatformen samen 3,6 miljoen nieuwe auto’s behandeld: 2,6 miljoen stuks import en 1 miljoen export. Vooral Zeebrugge versterkte zijn reputatie van wereldwijde autohaven nummer één. “Het hadden er zelfs nog meer kunnen zijn, want alle autoschepen en terminals zijn overbevraagd”, zegt ondervoorzitter van Port of Antwerp-Bruges en burgemeester van Brugge Dirk De fauw. Er was wel een daling in de tweedehandswagens (voornamelijk een Antwerpse bezigheid), high & heavy voertuigen en machines.
De containers daalden met 6,3% tot 137,2 miljoen ton. “Maar in vergelijking met de naburige havens in de range Hamburg- Le Havre hielden onze containerbehandelaars beter stand. Alvast in de eerste 9 maanden van 2023 steeg ons marktaandeel met 0,6% procent tot 30,2%”, zegt Vandermeiren. Dat camoufleert helaas niet dat de enige diepzeecontainerterminal in Zeebrugge een rotjaar kende. Volgens de Chinese moedermaatschappij verwerkte CSP Zeebrugge vorig jaar met 432.800 TEU (containereenheden) bijna 60% minder dan de 1,07 miljoen TEU in 2022.
Wel recordjaar voor de cruises
De vloeibare bulk daalde met 2,1% tot 88,7 miljoen ton. Hierin is voor Zeebrugge Fluxys LNG de grootste speler. “Die kende slechts een lichte terugval na het topjaar 2022, toen de Europese energiecrisis een hoogtepunt bereikte. Bijvoorbeeld de vraag vanuit Duitsland blijft groot”, zegt Vandermeiren. De droge bulk ging met 13,9% achteruit tot 14,8 miljoen ton. In Zeebrugge kenden zand en grind een terugval door de lage bouwconjunctuur. De grootste daling zat bij de steenkool die in Antwerpen gedurende de energiecrisis in 2022 een tijdelijke heropleving kende. Het conventioneel stukgoed – voornamelijk staal in Antwerpen – verminderde met 18,8% tot 10 miljoen ton.
Voor de cruises in Zeebrugge was 2023 een recordjaar met 169 cruises en 953.048 passagiersbewegingen. Die konden vlot ontvangen worden door een gespreide instroom zowel doorheen het jaar als tijdens de week. (RJ – Foto Jan Darthet)