Het netwerkevenement Intermodal Marketplace van Port of Antwerp- Bruges vond onlangs voor het eerst plaats in het congrescentrum in Brugge. Voorafgaand was er een leerrijke treinrit langs terminals en logistieke hubs in Zeebrugge. Ruim 500 nationale en internationale deelnemers maakten kennis met de multimodale verbindingen naar Europa en de wereld.
Tijdens de jaarlijkse Intermodal Marketplace brengt Port of Antwerp-Bruges de leidende Europese spelers in spoor, binnenvaart, shortsea, maritieme en inlandterminals bijeen. Voor de 12de editie werd voor het eerst gekozen voor de haven van Zeebrugge en het congrescentrum in Brugge. Van de ruim 500 deelnemers stapten er ’s morgens meer dan 350 op een passagierstrein voor een exclusief bezoek aan het havengebied.
Spooroperator Lineas werkte daarvoor samen met Infrabel, NMBS, de vereniging van de private ondernemingen in Zeebrugge APZI en 4 terminaloperatoren. De gasten kregen vanuit het perspectief van de cargolading een uniek zicht op diverse spoorbundels en de buitenterreinen van International Car Operators (ICO) en Cosco Shipping Ports (CSP). De trein reed zelfs binnen in de spoormagazijnen van PSA Zeebrugge en ECS.
Groeiende haven
“De toegankelijkheid per spoor is één van de noodzakelijke elementen voor de duurzame groei van onze haven”, opende Greet Van Wesemael (customer relations manager van Port of Antwerp-Bruges) het namiddag- en avondprogramma in het BMCC. “Dat geldt zowel voor de verbinding tussen onze beide platformen Antwerpen en Zeebrugge als voor de connecties met het Europese hinterland. Daarnaast ontwikkelen we met De Vlaamse Waterweg nieuwe mogelijkheden voor de binnenvaart en introduceren we binnenkort een nieuwe partner voor estuaire vaart. Het aanbod voor intermodaal vervoer via onze haven zetten wij voortaan in de markt onder de slogan: Transport is onze sport.”
Manager Filip Van Hulle van Multimodaal. Vlaanderen (VIL) belichtte de samenwerking met POM West-Vlaanderen. “Met begeleiding voor goed doordachte businesscases helpen wij bedrijven om van multimodaal het nieuwe normaal te maken. Door de modal shift kunnen heel veel transportkilometers van de weg worden overgezet naar het spoor, de binnenvaart, shortsea en estuaire vaart. In een gezonde economische context is daarbij steeds de kost de eerste prioriteit, met als daaruit voortvloeiende voordelen de uitstootreductie en mobiliteitsimpact.”
“Het is niet meer dan logisch dat we cargo van de weg naar shortsea overzetten”, getuigde Luc Hens. Hij is de managing director van Finnlines Belgium (behorende tot de Italiaanse groep Grimaldi) dat met moderne roroschepen Zeebrugge rechtstreeks met Europese bestemmingen in Scandinavië, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Spanje verbindt. Onderweg is overslag naar andere Europese bestemmingen en zelfs de wereldwijde diensten van Grimaldi mogelijk. “Dat ontlast de wegen en vermindert de uitstoot, maar rationaliseert ook de kosten. Door de schaalvergroting van schepen kan er steeds meer vracht mee. Vergeet ook niet dat dit voor de verladers een drijvend magazijn is, waardoor ze kosten voor opslag uitsparen.”