Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • SD Worx merkt grote kentering: “Elektrisch rijden is de nieuwe realiteit”

SD Worx merkt grote kentering: “Elektrisch rijden is de nieuwe realiteit”

  • 12/01/2024

Elektrisch rijden zit sterk in de lift sinds de overheid bedrijfswagens op fossiele brandstof fiscaal een stuk minder aantrekkelijk heeft gemaakt. SD Worx helpt werkgevers bij de omschakeling van hun wagenpark. “We helpen klanten onder meer hun car policy aan te passen en daarin de omslag te maken van een fossiel wagenpark met tankkaarten naar een elektrisch wagenpark met laadoplossingen”, zegt Lien Verhulst.

SD Worx merkt grote kentering: “Elektrisch rijden is de nieuwe realiteit” Lien Verhulst

De mate waarin een bedrijfswagen voor de werkgever fiscaal aftrekbaar is, hangt af van het moment waarop de wagen werd aangeschaft. “Alle wagens die vóór 1 juli 2023 aangeschaft werden, vallen onder het oude regime waarbij fossiele wagens ook nog fiscaal voordelig werden behandeld”, zegt Lien Verhulst van SD Worx. “Wagens met verbrandingsmotor die na die datum werden aangeschaft, zijn fiscaal minder interessant. Elk jaar wordt de fiscale aftrekbaarheid van die wagens immers afgebouwd en de CO2-solidariteitsbijdrage voor de RSZ opgetrokken, een zet van de overheid om op die manier elektrisch rijden te stimuleren.” 

En het is niet enkel fiscaal interessanter voor de werkgever, ook de werknemer zal de keuze voor elektriciteit versus fossiele brandstof steeds meer voelen in zijn portemonnee. “Als je als werknemer een bedrijfswagen hebt, dan wordt dat als voordeel alle aard beschouwd, waarop je belastingen betaalt. Het precieze bedrag wordt bepaald door onder andere de uitstoot van je wagen ten opzichte van de gemiddelde uitstoot van de wagens op de weg. Hoe meer elektrische wagens op de weg, hoe lager die zogenaamde referentie-uitstoot ook ligt, en hoe meer je als werknemer dus moet bijdragen voor een bedrijfswagen op fossiele brandstof.” 

Veel vragen 

De tactiek van de overheid om bedrijven via fiscaliteit richting elektrisch rijden te duwen, lijkt te werken. “Wij merken ook een enorme kentering. Heel wat ondernemers hebben ondertussen begrepen dat elektrisch rijden onvermijdelijk de nieuwe realiteit wordt. Er was inderdaad een drempel, maar eens ze die over zijn, werkt elektrisch rijden wel voor de meeste werkgevers. Natuurlijk ga je altijd mensen hebben die vasthouden aan wagens op fossiele brandstof. Maar wij merken bij onze klanten dat elektrisch rijden wel snel went.” 

Het overgrote deel van bedrijfswagens die nu op de weg worden geïntroduceerd, zijn elektrisch. SD Worx begeleidt ondernemers zo goed mogelijk bij die overgang. “Door hen te helpen hun car policy aan te passen, te bekijken welke laadfaciliteiten er door de werkgever geboden zullen worden, hun praktische vragen te beantwoorden, enz.” 

Eén van de vragen die vaak terugkomen, is of je als werkgever verplicht bent om een laadpaal te voorzien bij je werknemer thuis. Dat is zeker niet steeds het geval. “Veel hangt af van de afspraken die er tot nu toe met de werknemers golden voor wat betreft het verbruik van de fossiele wagens. In veel gevallen kan het volstaan laadfaciliteiten op de bedrijfszetel aan te bieden of eventueel een laadpas voor publiek laden. We bekijken hoe de werkgever te werk ging met wagens met verbrandingsmotor en vertalen dat in een car policy voor elektrische wagens”, zegt Lien Verhulst. 

De verdeling gaat ongeveer gelijk op als het op laadpalen aanbieden komt. “Ik schat dat ongeveer de helft van de werkgevers er ook voor kiest om een laadpaal te installeren bij de werknemer thuis; de andere helft kiest ervoor om dat niet te doen. Vooral bij de pure salariswagens is dat niet de standaard. Dan redeneert de werkgever dat de werknemer de wagen overdag op het werk kan opladen en dat dat volstaat voor het woon-werkverkeer.” 

Maar wat doe je als de samenwerking met een werknemer stopt? “Het is belangrijk om dat mogelijke scenario in een car policy op te nemen. Hetzelfde geldt voor een eventuele verhuis. Een werkgever kan de laadpaal in theorie ook weer weghalen bij de werknemer, maar dat kost al snel meer dan de waarde die de laadpaal op dat moment nog heeft.” Het is daarom goed om te werken met een afschrijvingstermijn. “Er wordt gerekend dat een laadpaal na verloop van enkele jaren afgeschreven is. Wordt de samenwerking stopgezet voor het einde van die afschrijvingstermijn, dan kan de werknemer de laadpaal overnemen tegen de dan nog resterende waarde. Aan een vertrekkende werknemer een laadpaal meegeven zonder er centen voor te vragen, zal beschouwd worden als een voordeel in natura als de afschrijvingstermijn nog niet verstreken is. Op een dergelijk voordeel ben je dan RSZ en belastingen verschuldigd.” 

(JM - Foto Kurt) 

Car policy 

“Als de werkgever voor de wagens zelf samenwerkt met providers en leasingbedrijven, is het uiteraard aangewezen dat de car policy gebaseerd wordt op de afspraken die de werkgever op zijn beurt ook heeft met die partners. Het zijn in elk geval afspraken die moéten gemaakt worden”, besluit Lien Verhulst

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie