Digitale mobiscan biedt nieuwe mogelijkheden
Het Provinciaal Mobiliteitspunt West-Vlaanderen (PMP), platform voor duurzaam woon-werkverkeer, kreeg met ‘Treffik’ een nieuwe naam. Tegelijk werd het aanbod voor werkgevers die willen inzetten op duurzame woon-werkmobiliteit uitgebreid. “Vroeger lagen weinig instanties en werkgevers daarvan wakker. Dat is veranderd, omdat het een element is dat een steeds belangrijkere rol speelt in de jobkeuze van werknemers”, vertelt Sofie Vanhooren.
De Provincie West-Vlaanderen bouwt al decennialang knowhow op rond duurzame mobiliteit. Sofie Vanhooren: “Ook na de overdracht van de provinciewegen naar de gemeenten of het Vlaams Gewest in 2009 blijven wij op gemeentewegen fietspaden subsidiëren, ontwerpen en aanleggen. En 20 jaar geleden richtten we het PMP op om te sensibiliseren rond duurzame mobiliteit. Met de gratis mobiscan – die al 20 jaar data verzamelt en nu gedigitaliseerd en daardoor veel interactiever is – tonen we werkgevers met een eenvoudige druk op de knop hoe het met de woon-werkmobiliteit van hun personeelsleden gesteld is en wat er duurzamer kan. We gebruiken daarvoor heel wat interactieve kaarten, cijfers en grafieken. Interessant is ook dat je kan benchmarken met de (West-)Vlaamse gemiddeldes én met je sector op het vlak van reisafstanden, reistijd, modal split, CO2-uitstoot en wagen- en fietsparkeerplaatsen. De officiële lancering van de www.mobiscan.be is op 17 januari om 10.30 uur. Inschrijven kan via www.treffik.be.”
Met de gratis mobiscan tonen we werkgevers heel eenvoudig hoe het met de woon-werkmobiliteit van hun personeelsleden gesteld is.
Sofie Vanhooren
In 2014 werd de Testkaravaan gelanceerd. “Daarmee maken we duurzame mobiliteit echt tastbaar, door werknemers gedurende 2 weken een duurzaam vervoersmiddel – met keuze uit diverse types – te laten testen op hun woon-werktraject. Dat geeft hen meer info om een juiste keuze te kunnen maken dan een kort testritje bij de fietshandelaar. We zien dat 40% van de testers na zo’n traject op een duurzaam vervoersmiddel overstapt. Ten derde is er het Vlaams Pendelfonds, waarbij je als werkgever tot 50% subsidie kunt krijgen voor acties die het woon-werkverkeer van je medewerkers verduurzamen. Als Vlaanderen een oproep uitschrijft voor nieuwe dossiers, zijn wij het eerstelijnscontact om bedrijven te begeleiden. Je kunt onder meer subsidiëring krijgen voor infrastructuur (zoals een nieuwe fietsenstalling), laadinfra, extra fietsvergoeding, fietsveiligheidskledij, communicatieacties,… Sinds 2006 ontvingen 73 West-Vlaamse bedrijven en organisaties via het Pendelfonds in totaal ruim 5,8 miljoen euro.”
Premiumleden
Naast dat basisaanbod (mobiscan + Testkaravaan + begeleiding Pendelfonds) kunnen premiumleden bij Treffik ook opleidingen aanvragen. “Zo is er de opleiding ‘veilig fietsen naar het werk’. De fiets is een gezond, flexibel én plezant vervoermiddel. Meer en sneller (speedpedelecs) fietsen brengt als keerzijde helaas ook meer ernstige letsels met zich mee. Voor premiumleden hebben we ook nog 2 audits. De eerste onderzoekt hoe we de vloot van een bedrijf kunnen elektrificeren – met de TCO als basis – en we maken daarbij ook de koppeling met het mobiliteitsbudget. De 2de audit analyseert de noden en mogelijkheden voor laadinfrastructuur. We schrijven ook een bestek uit en helpen de juiste aanbieder kiezen.” (SD - Foto MVN)