Overslaan en naar de inhoud gaan
Map

Effitrax schakelt versnelling hoger

  • 12/01/2024

“5 miljoen euro ophalen met kapitaalronde”

Rijden onze chauffeurs wel energiezuinig en efficiënt? Het is een vraag die bij heel wat busmaatschappijen, specialisten in afvalverwerking, beheerders van vrachtwagens en light duty-voertuigen op de lippen brandt. Met Efficube bracht Effitrax uit Kortrijk 2 jaar geleden een telematicaoplossing op de markt die in elk voertuig data genereert en verwerkt in duidelijke rapporten. Door de enorme vraag willen stichters Bernard Berkein en Jean-Paul Daveau in 2024 meer dan één tandje bijsteken.

Effitrax schakelt versnelling hoger Bernard Berkein en Jean-Paul Daveau

Jean-Paul Daveau is een autoriteit in softwaresystemen voor industriële voertuigen. Hij was destijds de eerste die voor de Franse markt on board-computers voor vrachtwagens ontwierp, verdiende zijn sporen in de Verenigde Staten en China en was betrokken bij het uitwerken van telematica-richtlijnen voor de Europese Unie. Toen hij door Veolia werd gevraagd om een uniforme oplossing voor dataverzameling en -beheer in industriële voertuigen te creëren, bundelde hij in 2017 de krachten met Bernard Berkein. 

“Na een ontwikkelingstraject van 4 jaar, konden we in 2021 Efficube commercialiseren”, zegt Bernard. “Het is een telematica- oplossing die je in elk industrieel voertuig (vrachtwagens, bussen, vuilnisophalers, openbare werken) kan integreren en die ieder voertuig op dezelfde manier connecteert. Het systeem verwerkt ook zelf de data en stuurt die vervolgens naar de cloud, waar vlootbeheerders ze kunnen ophalen om er erg veel informatie uit te halen. Daarmee krijgen ze onder meer een beeld van het brandstofverbruik, het rijgedrag van de chauffeurs en realtime meldingen als er ergens iets hapert. Het systeem registreert ook momenten waarop de chauffeur net een ongeval heeft kunnen vermijden en kan de oorzaken van een ongeluk blootleggen.” 

Verzekeringspremies 

Die schat aan data maakt het mogelijk om het brandstofverbruik en de CO2-emissie te verlagen, onderhoud beter te managen en de levensduur van batterijen te verlengen. “Het gaat dus veel verder dan track & trace en is ook erg nuttig voor verzekeringsmaatschappijen: op basis van die data kunnen ze beslissen om de premies voor bepaalde gebruikers te verlagen”, weet Jean-Paul. 

Het potentieel om veiliger en energiezuiniger te rijden, is gigantisch.

Bernard Berkein en Jean-Paul Daveau

In het derde jaar rondt Effitrax al de kaap van de 1 miljoen euro omzet. “Er rijden nu al 1.500 voertuigen met zo’n systeem en er lopen bestellingen voor nog tienduizenden exemplaren. We organiseren daarom een kapitaalronde waarmee we 5 miljoen euro hopen op te halen. Daarmee willen we de productiecapaciteit verhogen, ons team versterken en nog meer de internationale toer opgaan. Ook het kabinet van Vlaams mobiliteitsminister Peeters toonde al interesse. In Europa alleen al rijden 40 miljoen dergelijke voertuigen rond. Jaarlijks zorgen die voor 4.000 doden en gaan er miljoenen liters benzine verloren. Het potentieel om veiliger én energiezuiniger te rijden, is dus gigantisch”, besluit Bernard Berkein. Het team telt nu 9 mensen en wordt volgend jaar verdubbeld. Er komen ook vestigingen in Hasselt en Spanje. (BVC - Foto DD) 

www.effitrax.com

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie