Overslaan en naar de inhoud gaan
Map

Innovatie succesvol managen met de Innovation Academy

  • 05/05/2023

Om (technologische) innovaties succesvol te managen binnen je bedrijf is een doordachte strategie rond innovatiemanagement cruciaal. In de Innovation Academy leer je alle kneepjes van het vak. De opleiding combineert handson- trainingen met inspirerende en ultrarecente bedrijfscases. Alles wat een innovatiemanager moet weten om optimaal te functioneren. Deze deelnemers zijn alvast helemaal klaar voor een toekomst vol innovaties.

Brecht Donkels - Aquafin

"Brug maken tussen theorie en praktijk"

“Toen ik het programma zag, leek het me meteen heel interessant”, zegt Brecht Donckels, corporate innovator bij Aquafin. “Ik had eerder al een opleiding over innovatie gevolgd en had al veel gelezen over innovatie en hoe je die kan managen en organiseren. Maar ik bleef telkens wat steken bij de theorie. Op het vlak van de praktische uitwerking – hoe je innovatie kan implementeren in een bedrijf met zijn eigen cultuur en beperkingen – bleef ik telkens wat op mijn honger zitten.

Mijn verwachtingen werden op dat vlak ruimschoots ingelost. De sprekers (onder meer van Barco en Beaulieu International Group) stonden als het ware zelf met hun voeten in de modder. Hun ervaringen waren heel interessant en hielpen mij de brug te maken tussen theorie en praktijk. Na de opleiding hebben we het innovatieproces in ons bedrijf zelfs aangepast op basis van inzichten die ik van hen had opgestoken. Daarnaast was ook het programma op zich heel breed en steeds relevant. Ook het luik netwerken is bij de Innovation Academy heel belangrijk. De groep was heel divers en de ervaringen van de andere deelnemers waren ook heel leerrijk. Van kleine tot grote spelers, met elk van hen konden we van gedachten wisselen. Met één van hen werken we nu trouwens samen aan een innovatieproject.”

Brecht Donckels - Aquafin

Stefan Desmet - Skylux

"Boost voor je netwerk"

“Ik heb me ingeschreven omdat ik een opfrissing wou over de nieuwste strategieën op het vlak van innovatie”, zegt Stefan Desmet, innovatiemanager bij Skylux Harelbeke. “Ik heb er al een lange loopbaan bij hetzelfde bedrijf op zitten. Het gevaar bestaat dan dat je sneller vastroest. Dat is anders bij mensen die wat meer van job veranderen en die bij elke nieuwe job nieuwe zaken opsteken. De basisgedachte van innovatie blijft uiteraard grotendeels dezelfde, maar er zijn altijd wel nieuwe technieken om die te implementeren. Achteraf gezien zijn mijn verwachtingen meer dan ingelost.

Stefan Desmet - Skylux

In de sessies wordt het begrip innovatie heel breed benaderd. De sprekers komen niet gewoon hun kennis delen om daarna meteen te vertrekken. Ze zijn erg toegankelijk, coachen je en debatteren mee met de groep. Het is ook leerrijk om te horen hoe andere bedrijven omgaan met innovatie. De sessies betekenen trouwens een boost voor je netwerk. En dat de sessies gespreid worden over 3 maanden, vind ik persoonlijk een grote troef. Je hebt tijd om bepaalde zaken te laten bezinken en om eventueel volgende sessies voor te bereiden. Zaken worden geregeld herhaald en op die manier blijft er ook meer hangen, in tegenstelling tot bij een korte stoomcursus waarbij je in een paar dagen overspoeld wordt door info.”

Matthias Cauwelier - Van De Wiele

"Verschillende aspecten komen aan bod"

“Binnen mijn huidige functie ben ik sterk betrokken bij de innovatieprocessen in ons bedrijf, maar dan voornamelijk vanuit technische invalshoek”, zegt Matthias Cauwelier, R&D projectingenieur bij Van de Wiele in Kortrijk. “Ik wilde me graag verdiepen in een breder kader. Hoe breng je een innovatieproces het best op gang? Welke mensen betrek je daar het beste bij? Op welke manier komt IP (Intellectual Property) en financiering daarbij kijken? Mijn verwachtingen zijn ingelost.” Vooral de thema’s vond Cauwelier goed gekozen. “De verschillende aspecten van een innovatieproces kwamen aan bod tijdens de Innovation Academy, net diep genoeg zodat je de basis meekrijgt, maar tegelijk ook de aanknopingspunten om je in een welbepaald aspect te verdiepen.”

Ook de andere deelnemers maken de Academy extra de moeite waard. “In je eigen bedrijf werk je sterk vanuit je eigen cocon. Het is heel leerrijk om te horen hoe deelnemers uit andere bedrijven met gelijkaardige problemen omgaan en hoe zij uitdagingen rond innovatie aanpakken. Ik zou de sessies zeker en vast aanbevelen aan mensen die een breder perspectief willen krijgen rond innovatie. Je moet er inderdaad wel wat tijd voor vrijmaken, maar de sessies zijn voldoende gespreid om het lesmateriaal te laten bezinken en het binnen de drukke agenda’s te laten passen.”

Vandewiele

Jonas Frans - ZF

"Je bouwt een netwerk van experts op"

“In 7 sessies, gespreid in de tijd zodat die geen al te grote aanslag waren op mijn agenda, kwamen alle facetten rond innovatie aan bod”, zegt Jonas Frans, Site & Operations Leader bij ZF, producent van industriële vervoersmiddelen. “Met de Innovation Academy wilde ik vooral leren hoe ik alle ideeën en voorstellen rond innovatie die er in ons bedrijf al zijn, kon filteren en implementeren. Innovatie moet deel uitmaken van je bedrijfscultuur. Dat leer je in de meeste sessies rond innovatie, maar ik was al langer op zoek naar een traject waar ook verteld wordt hoe je dat in de praktijk aanpakt.

Ik ben geen voorstander van classroomsessies, waarbij info urenlang uit één richting komt en je als deelnemer enkel maar moet luisteren. Eerder had ik al deelgenomen aan de Business Club Product Management bij Voka, dus ik wist dat het op dat vlak wel goed zat. De groep op zich was niet te groot en was samengesteld uit bijzonder interessante mensen die elk vanuit hun eigen vakgebied hun blik op innovatie toelichtten. Leerrijk. De stuk voor stuk kwaliteitsvolle sprekers waren erg inspirerend. Je krijgt door elk van hen een introductie in hun specialisatie. Wie het gevoel heeft dat een welbepaalde spreker nuttig kan zijn voor de implementatie van innovatie binnen zijn eigen bedrijf, kan de sprekers ook inschakelen als consultant. Dat op zich is al heel nuttig, want zo bouw je één klap een netwerk van experts op.”

ZF Jonas Frans

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie