Overslaan en naar de inhoud gaan
Map

ICO en Boluda Towage finalisten Sustainable Port Award

  • 05/05/2023

Op 5 mei wordt de Sustainable Port Award uitgereikt aan een duurzaam initiatief in het havengebied van Port of Antwerp-Bruges. Bij de 4 genomineerden zijn 2 projecten in Zeebrugge: het windturbinepark van goederenbehandelaar ICO en de vergroening van de sleepvloot van Boluda Towage. De award wordt tweejaarlijks uitgereikt.

Binnen de fusiehaven Port of Antwerp- Bruges staat de tweejaarlijkse Sustainable Port Award nu ook open voor bedrijven die in Zeebrugge actief zijn. “Meer dan de helft van alle industriële uitgaven gaat naar onderzoek en ontwikkeling en duurzaamheid. Daarom zetten we met de Sustainable Port Award graag enkele bijzonder knappe en waardevolle initiatieven in de kijker. Dat gebeurt in samenwerking met Alfaport Voka, APZI-Voka en Maatschappij Linkerscheldeoever”, zegt voorzitter Annick De Ridder van Port of Antwerp-Bruges. In het voorheen Antwerpse verhaal wonnen BASF, CMB en Ecluse de trofee.

In februari werden 4 finalisten gepresenteerd: transport van afgevangen CO2 door Victrol (Antwerpen), verduurzaming van proceswater door TotalEnergies (Antwerpen), het windturbinepark van ICO (Zeebrugge) en de vergroening van de sleepvloot van Boluda Towage (Zeebrugge en Antwerpen). Tot 21 maart kon het publiek online stemmen. Die resultaten worden op vrijdag 5 mei gecombineerd met het oordeel van de jongerenjury en de eindjury. De winnaar krijgt een trofee, een duurzame beloning voor alle collega’s en een plaats in de jury van de volgende editie.

Windturbinepark

International Car Operators (ICO) realiseerde in Zeebrugge met Engie en Port of Antwerp-Bruges het grootste onshorewindpark op één industriële site in Vlaanderen. De 11 windturbines produceren jaarlijks gemiddeld 110 GWh aan hernieuwbare energie. “Dat is het equivalent van stroom voor 30.000 gezinnen op jaarbasis. De groene elektriciteit wordt ingezet voor onze 308 oplaadpunten voor elektrische voertuigen en bij de terminaloperaties. De stroom die we niet meteen verbruiken, injecteren we in het net. Bovendien houden we daarmee 50.000 ton CO2 per jaar uit de lucht”, zegt Guido Olbrechts, quality safety security & environment (QSSE) manager van ICO.

Groene sleepboten

Boluda Towage ontwikkelde als Europese pionier een eigen manier om sleepboten aan te passen naar de hoogste emissienormen IMO Tier III volgens de International Maritime Organisation (IMO). “In Zeebrugge vergroenden we al 2 sleepboten via die retrofit-techniek. We kochten ook 4 nieuwe sleepboten die meteen aan de IMO Tier III-eisen voldoen. Elke sleepboot stoot 80% minder stikstofoxiden (NOx) uit”, verduidelijkt CEO Geert Vandecappelle van Boluda Towage Europe.

In de haven van Antwerpen bouwde Boluda Towage 6 van de 8 slepers volgens de IMO Tier II-eisen om. “Dat zorgt voor een emissiereductie van 30%. Daarnaast rusten we in samenwerking met OnBoard onze vloot uit met een slimme meetmodule voor het brandstofverbruik. Daardoor daalde sinds eind 2021 ons brandstofverbruik met meer dan 250.000 liter en onze CO2-uitstoot met 10%”, vertelt Stijn Van Beneden, fleet manager in België. (RJ)

www.oursustainableport.com

Sustainable Port Award

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie