Een tweede residentie is de droom van heel wat ondernemers. Waarop moet je letten bij zo’n investering? “Er spelen behoorlijk wat factoren. Daarom doen mensen die dit overwegen er goed aan zich te laten begeleiden door experts die de Belgische wetgeving, én desgevallend die van het land waar het vastgoed is gelegen, uitstekend kennen.”
1. Bereid de aankoop grondig voor
“Bij aankoop van residentieel vastgoed is het belangrijk de totale prijs in kaart te brengen, inclusief de fiscale kosten, de eventuele renovatiekosten,... Daarnaast is het cruciaal de fiscale impact te kennen en na te gaan hoe het best te kopen (privé of via een vennootschap, welke financiering). Ook de vraag of je je kinderen bij de aankoop betrekt, in functie van de vermogensplanning, is relevant.”
2. Hou rekening met de energiezuinigheid van de woning
“De energiefactor wordt de komende jaren erg bepalend voor de waarde van residentieel vastgoed. Zo zal wie dit jaar een woning aankoopt in Vlaanderen er, ten gevolge van een nieuw ingevoerde renovatieverplichting, ten laatste tegen 2028 voor moeten zorgen dat de woning minstens voldoet aan een energielabel D. Die regelgeving zal alleen maar strenger worden.”
3. Vergeet de fiscaliteit niet
“Vadertje Staat kijkt ook mee. De belastbare grondslag van uw tweede verblijf, al dan niet privématig verhuurd, wordt vastgelegd op een forfaitaire basis, namelijk het kadastraal inkomen (geïndexeerd kadastraal inkomen x 1.4). Daarnaast dient u jaarlijks de onroerende voorheffing te betalen en moet u rekening houden met eventuele specifieke gemeentelijke belastingen. Bevindt het vastgoed zich in het buitenland, dan moet u rekening houden met de fiscale regels van dat specifieke land. Zo geldt in sommige landen een vermogensbelasting én betaalt u onder meer in Frankrijk, Portugal en Spanje een belasting over de gerealiseerde meerwaarde bij verkoop. Sowieso moet u de woning ook in uw Belgische belastingaangifte vermelden. België stelt de inkomsten van uw buitenlands verblijf vrij (100% of 50% voor landen waarmee er geen dubbelbelastingverdrag is).”
4. Denk na over de meest interessante financiering
“Naast de traditionele hypothecaire lening kan u ook opteren voor het zogenaamde ‘lombardkrediet’, waarbij u (een deel van) uw beleggingsportefeuille in onderpand geeft. Bij die tweede optie is geen interventie van een notaris vereist, wat tot een vlottere opstart van de financiering leidt.”
5. Laat u begeleiden op het vlak van vermogensplanning
“Bij overlijden zal uw buitenlandse residentie doorgaans in het land waar het zich bevindt aan successierechten onderworpen worden. Anderzijds zullen uw erfgenamen in België erfbelasting moeten betalen op uw wereldwijde vermogen. De in het buitenland betaalde successiebelasting kan wel worden verrekend met de in België verschuldigde successierechten met betrekking tot hetzelfde onroerend goed. Bij vermogensplanning is professionele begeleiding noodzakelijk, want de planningstechnieken die klassiek in België worden gebruikt, zijn niet zomaar toepasbaar in het buitenland.”
Ontdek hier meer inzichten over estate planning.