Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 15/03/2023

Minder dan 1 op de 2 West-Vlaamse bedrijven heeft digitale beveiligingsstrategie

Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen voerde in de afgelopen 2 jaar bij bijna 300 West-Vlaamse ondernemingen een digitale doorlichting uit. Die digiscan levert een beeld op van hoe digitaal matuur een onderneming is. Op het vlak van cyberveiligheid heeft minder dan 1 op de 2 bedrijven een eigen digitale beveiligingsstrategie. Het is verder opvallend dat slechts de helft van de ondernemingen nieuwe technologische evoluties als artificiële intelligentie actief opvolgt. 

“Onze bedrijven zijn vandaag onvoldoende mee met de digitale omslag. Zowat de helft van onze ondernemingen gaat onder de lat door, zowel qua cyberveiligheid als artificiële intelligentie. Laat deze resultaten een wake-up call zijn. Zonder digitale beveiligingsstrategie zijn ondernemingen kwetsbaar in een snel digitaliserende omgeving. Voka West-Vlaanderen wil ondernemingen bijstaan en biedt verschillende oplossingen aan. Samen groeien vereist een sterke digitale versnelling”, zegt Bert Mons, gedelegeerd bestuurder van Voka West-Vlaanderen.

De digitale doorlichting ging van start in augustus 2020. Sindsdien namen bijna 300 West-Vlaamse bedrijven deel en boden een inkijk in hun digitale strategie. Elke digiscan onderzocht verschillende bedrijfsdomeinen: strategie, organisatie, nfrastructuur, productie, klanten en leveranciers. De doorlichting vindt plaats in samenwerking met Deloitte Private en met ondersteuning van VLAIO (Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen).

Grote ondernemingen scoren beter

De kloof tussen grote en kleine bedrijven valt op. Grote bedrijven doen het dubbel zo goed dan kleine op vlak van digitale transformatie. Die kloof is nergens in Europa zo groot als bij ons. Zo hebben kmo’s een grote achterstand op het vlak van data-analyse. “Onze kmo’s lopen achterop, maar dat kan snel keren. Kmo’s hebben weliswaar minder middelen en mankracht dan grotere ondernemingen, maar door hun kleinere schaal zijn kmo’s wendbaarder om veranderingsprocessen op gang te brengen en uit te voeren. Kmo’s hebben een sterke band met de klant, wat hen een enorm strategisch voordeel kan opleveren in de concurrentieslag met puur online spelers. Ook op het vlak van digitaliseren en automatiseren van productieprocessen is nog veel groeimarge. Zolang bedrijfsprocessen niet digitaal verlopen (40%), zal de dataverzameling ook handmatig gebeuren (70%). Daardoor blijven de nodige bedrijfsinzichten in grote mate beperkt en blijft een echte digitale transformatie uit”, vertelt Bert Mons.

Ondernemingen in de dienstensector scoren significant beter dan bedrijven uit de maakindustrie. Dienstenleveranciers zijn doorgaans wendbaarder. Ze worden al langer geconfronteerd met klanten die op zoek zijn naar oplossingen, eerder dan naar producten, wat maakt dat ze een terugverdienmodel hebben dat zich beter leent voor digitale transformatie.

Digitale achterstand blijft groot bij kmo’s

Later dit voorjaar organiseren we een Lerend Netwerk Cybercrisismanagement, waarin we jouw onderneming klaarstomen voor een mogelijke cybercrisis. Klik hier voor meer info.

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie