Hoewel het huidige economische klimaat niet meteen uitnodigt tot ongebreideld optimisme, biedt zo’n periode wel opportuniteiten. Zo is het bijvoorbeeld een goed moment om eens je organisatie onder de loep te nemen en te kijken wat er allemaal beter kan. De juiste software kan een grote meerwaarde bieden voor de processen van een onderneming die op één of andere manier betrokken is bij bouwprojecten. Michaël Van Robaeys, CEO bij Robaws, licht toe hoe je dat het best kan aanpakken.
1. Bekijk je onderneming eens vanuit vogelperspectief
“Als orderboekjes altijd volgeschreven zijn, hebben ondernemingen die actief zijn in de bouw, de installatiewereld, dakwerken, grond-, weg- en waterwerken of afwerking, geen tijd op overschot. Dan gaat elke nuttige seconde naar het tijdig opleveren van projecten en het afvinken van elke opdracht. Om alles te kunnen behappen, werven dergelijke ondernemingen in piekmomenten extra medewerkers aan. Toch komt er vroeg of laat een moment waarop opdrachten minder vlot binnenlopen en je je terecht de vraag stelt in hoeverre je nog rendabel werkt. Idealiter wacht je niet om die oefening te maken tot het al 5 voor 12 is, maar beslis je als leidinggevende al vroeger om áán je bedrijf, in plaats van altijd maar ín je bedrijf te werken.”
2. Laat je begeleiden bij een strategische denkoefening
“Iedereen heeft zijn specialisatie. De expertise en ervaring van ondernemingen die op één of andere manier bij bouwprojecten zijn betrokken, liggen doorgaans in uitvoerende activiteiten. Daarom is het verstandig je als bedrijfsleider te laten adviseren voor strategische denkoefeningen. In hoeverre werk je vandaag nog rendabel? Hoe goed is je organisatie gestructureerd? Hoe zorgvuldig is je ‘speelveld’ of actieradius afgebakend? Waar haal je de interessantste marges? Die research doe je het best samen met iemand die goed vertrouwd is met de synergie tussen digitalisering en bedrijfsprocessen.”
3. Kies software in functie van je processen
“Dergelijk brainstormwerk is noodzakelijk om belangrijke beslissingen, zoals de implementatie van een softwarepakket, grondig voor te bereiden. Daarom focussen onze salesmensen niet op het zomaar verkopen van de juiste digitale tools, maar opereren ze als adviseurs die klanten assisteren bij het in kaart brengen van de interne processen, een analyse van hoe vlot de flow verloopt, het detecteren van pijnpunten, enzovoort. Pas als die denkoefening is gemaakt, heb je een goed beeld over hoe je digitalisering het best in je organisatie kan integreren.”
Klik hier voor nog meer tips.