Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Kan de bowling pinstrategie mij helpen bij het bepalen van mijn doelgroep?

Kan de bowling pinstrategie mij helpen bij het bepalen van mijn doelgroep?

  • 15/12/2023

Vraag van de week

Kan de bowling pinstrategie mij helpen bij het bepalen van mijn doelgroep?

Startende ondernemers krijgen met specifieke uitdagingen te maken. Eén ervan is het bepalen van je doelgroep en het behouden van de juiste focus. Waar richt je jouw inspanningen nu het beste op? Ons advies: denk aan een spelletje bowlen!

Het idee achter de bowling pin-strategie is dat je je concentreert op het omverwerpen van één ‘bowling pin’ (een specifieke klant of marktniche), waarna de impact zich verspreidt naar andere pins. Net zoals in een spelletje bowling probeer je eerst de ‘hoofdkegel’ te raken, waarna de rest makkelijker omvalt. Met andere woorden, door een specifieke doelgroep of marktsector effectief te benaderen en te veroveren, vergroot je de kans dat andere delen van de markt ook makkelijker zullen volgen. 

De bowling pin-strategie impliceert het volgende:

  1. Focus op een specifieke doelgroep: identificeer een goed gedefinieerde, specifieke doelgroep of marktniche waarop je je concentreert. Kies er één en focus!
  2. Intensieve marketinginspanningen: richt al je marketing- en verkoopinspanningen op deze specifieke doelgroep. Gebruik gerichte marketingcampagnes en -strategieën om deze marktsector te benaderen.
  3. Verover deze markt: zorg ervoor dat je producten, diensten of merk aantrekkelijk zijn en voldoen aan de behoeften van deze specifieke doelgroep. Probeer een dominante positie in deze markt te verwerven.
  4. Uitbreiding naar aangrenzende markten: nadat je succes hebt geboekt in de eerste doelgroep, breid je uit naar aangrenzende markten of vergelijkbare doelgroepen. Het idee is dat het succes in de ene markt als een kettingreactie fungeert en de groei vergemakkelijkt in andere gerelateerde gebieden. 

Voordelen van de bowling-pin strategie zijn onder andere:

  • Efficiënt gebruik van middelen: door je inspanningen te concentreren op één specifieke doelgroep, kun je je marketingmiddelen efficiënter gebruiken en maximaliseren.
  • Betere klantfocus: je kunt beter begrijpen wat de behoeften en wensen zijn van de specifieke doelgroep waarop je je richt, en je wordt gezien als een expert.
  • Snellere marktpenetratie: door je te richten op een goed gedefinieerde doelgroep kun je sneller marktaandeel verwerven en een dominante positie in die markt opbouwen. 

Het succes van de bowling pin-strategie is afhankelijk van een grondige kennis van de markt, het vermogen om een specifieke doelgroep effectief te benaderen en te bedienen, en de flexibiliteit om uit te breiden naar nieuwe gebieden na het bereiken van succes in de oorspronkelijke doelgroep. 

Kan je begeleiding gebruiken binnen dit domein, dan vind je vast een gepaste opleiding binnen ons aanbod, of kan je terecht binnen één van onze Bryo-trajecten voor startende ondernemers! 

Ook een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen! vraaghet@voka.be

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie