Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Haven vereerd met nieuwe containerreus OOCL Zeebrugge

Haven vereerd met nieuwe containerreus OOCL Zeebrugge

  • 15/12/2023

CSP Zeebrugge beleefde de eerste aanloop van één van de grootste nieuwbouw containerschepen ter wereld. De OOCL Zeebrugge met een capaciteit 24.188 TEU evenaarde het plaatselijke record van zijn zusterschepen die dit jaar al langskwamen. Ze varen voor Orient Overseas Container Line (OOCL) op een vaste rotatie tussen China en Zeebrugge.

Haven vereerd met nieuwe containerreus OOCL Zeebrugge

Op 29 november was er de maidencall van de OOCL Zeebrugge. Dat nieuwbouwschip behoort tot de allergrootste categorie met een capaciteit van maar liefst 24.188 TEU (20 voet containereenheden). Het is een evenaring van het capaciteitsrecord in Zeebrugge, dat op 25 april door zusterschip OOCL Spain gevestigd werd. 

“De komst van één van de grootste containerschepen ter wereld dat onze naam Zeebrugge draagt, is een emotionele gebeurtenis”, zegt Vincent De Saedeleer, deputy managing director van COSCO Shipping Ports (CSP) Zeebrugge en voorheen lang in dienst van o.m. het havenbestuur. “Naast de bloeiende Europese rorodiensten en de ontwikkeling tot grootste autohaven ter wereld, was er in de havenstrategie altijd plaats voor containers. Voor CSP Zeebrugge is die steun van kapitaal belang. Op onze terminal ontvangen wij geregeld ook andere scheepvaartmaatschappijen dan uit de groepen van onze aandeelhoudersgroepen CSP (90%) en CMA CGM (10%).” 

Supplychains vergroenen 

De OOCL Zeebrugge behoort tot een reeks van 6 identieke nieuwbouwschepen van 399,99 meter lang en 61,30 meter breed. De Orient Overseas Container Line (OOCL) uit Hongkong vernoemde ze naar handelsbestemmingen: Spain, Piraeus, Turkiye, Felixstowe, Zeebrugge en Gdynia. “Met de huidige dip in de wereldhandel is dit misschien niet de allerbeste timing om nieuwe schepen in gebruik te nemen. Maar er zijn grondige redenen om de vloot te vernieuwen”, zegt managing director Danny Van den Bosch van OOCL Benelux. “We willen bijdragen tot een daling van de uitstoot van broeikasgassen, zowel voor onszelf als voor onze klanten in hun supplychains. De nieuwe, efficiëntere motoren zijn ook geschikt om op groene methanol te draaien. Daarnaast groeien de diensten naar opkomende economieën in Zuid-Amerika en Afrika. Voor de komende 3 jaar hebben we 22 grote schepen in bestelling.” 

OOCL zet de OOCL Zeebrugge en zijn zusters in op de route Asia Europe Trade LL3. Die vaart in 84 dagen langs diverse havens in China, Vietnam en Singapore naar Piraeus, Hamburg, Rotterdam, Zeebrugge en Valencia, gevolgd door Abu Dhabi, Port Kelang (Maleisië) en terug Shanghai in China. 

“We zijn trots dat zo’n rederij ons het vertrouwen geeft om de grootste schepen ter wereld te ontvangen. Dat bewijst dat onze havenplatformen probleemloos de schaalvergroting kunnen volgen”, zegt business development advisor Jan Cuyt van Port of Antwerp-Bruges. CSP Zeebrugge, dat door de terugval in de wereldeconomie een kalme periode kent, waardeert het engagement van OOCL. “Na elk dal komen er weer hoogtepunten, dus blijven we investeren in expansie. Naast de 2 logistieke loodsen van 21.000 m² gaan we een derde bouwen. Bovendien spelen we verder in op de toenemende trafiek van nieuwe wagens in containers”, zegt De Saedeleer.

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie