Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Claessens Canvas zet activiteiten extra in de verf met virtuele musea van klanten

Claessens Canvas zet activiteiten extra in de verf met virtuele musea van klanten

  • 15/12/2023

“Grotere capaciteit van linnen cruciaal om volume te verhogen”

Als we genieten van een prachtig schilderij, staan we er niet bij stil dat het doek waarop het werk is gemaakt, vermoedelijk van Waregemse makelij is. Claessens Canvas produceert al 117 jaar schilderdoeken. Een tijdje geleden begon het bedrijf met een online community waarop schilders die met Claessens’ doeken werken, hun creaties virtueel kunnen exposeren.

Claessens Canvas

Victor Claessens stond in 1906 aan de wieg van het gelijknamige bedrijf, dat anno 2023 nog altijd op de oorspronkelijke locatie in Waregem is gevestigd. “Nadat Victor de zaak aan zoon Armand had overgedragen, was er geen familiale opvolging meer. Mijn overgrootvader Michel Callewaert, die toen al in de zaak werkte, zette de activiteiten verder. Sindsdien is de onderneming altijd in familiale handen gebleven, met achtereenvolgens mijn opa (Wilfried Huyvaert, schoonzoon van Michel), vader Philippe en, sinds 2010, ikzelf”, verduidelijkt Thomas Huyvaert. 

De productie van schilderdoeken is nog altijd een grotendeels ambachtelijke stiel, waarmee Claessens meteen ook in het buitenland zeer bekend geraakte. “80 à 85% van onze productie is bestemd voor Europa, de Verenigde Staten, Japan, Australië, Nieuw-Zeeland, Mexico,… Amateur- en professionele schilders kiezen voor ons product omdat het gemaakt is van hoogwaardig linnen met 2 lijm- en afwerkingslagen én omdat we één van de heel schaarse aanbieders van traditionele olie-geprepareerde doeken zijn. Ook het grote assortiment en het feit dat we niet op pigmenten besparen (wat zorgt voor een betere hechting en dekking) spelen in ons voordeel.”

De digitale galerij is een mooie manier om onze naamsbekendheid te vergroten.

Thomas Huyvaert

Dalend productievolume

Toch heeft Claessens Canvas zware jaren achter de rug. “Tijdens de covidperiode is de vraag naar linnen explosief gestegen. In combinatie met de gedaalde beschikbaarheid (de klimaatverandering zorgde de voorbije jaren voor slechte vlasoogsten, nvdr), leidde dat tot een aanzienlijke prijsstijging. Daardoor is ons productievolume de voorbije jaren gedaald. Normaal fabriceren we jaarlijks 150.000 meter schilderdoek; we hopen dat aantal zo snel mogelijk weer te bereiken. Gelukkig is de algemene vraag naar linnen nu weer wat gezakt, waardoor we voor 2024 weer meer linnen kunnen inkopen en sneller op de vragen van onze klanten kunnen inspelen.” 

Om klanten vlotter met elkaar te laten connecteren, richtte het bedrijf onlangs het platform MyClaessens op. “Daarop kunnen klanten een eigen digitale galerij met hun werken aanmaken. Desgewenst kunnen ze er ook hun contactgegevens bijzetten, voor geïnteresseerden die een schilderij zouden willen kopen. Zelf verdienen we daar geen cent aan, maar het is een mooie manier om onze naamsbekendheid te vergroten, ook naar potentiële nieuwe medewerkers toe. Die moeten intern wel eerst een maandenlange opleiding volgen voor ze de stiel helemaal beheersen. Vandaag telt ons team 11 mensen. We hopen dat we de komende jaren weer naar een gemiddelde groei van 5% kunnen evolueren”, besluit Thomas Huyvaert. 

www.claessenscanvas.com

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie