Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Transferium helpt River Terminal Roeselare aan goede start

Transferium helpt River Terminal Roeselare aan goede start

  • 01/12/2023

Het gloednieuwe overslagcentrum River Terminal Roeselare langs het kanaal Roeselare-Leie is operationeel. Concessiehouder Transferium, onderdeel van de Multi Logistics Group, heeft alle vertrouwen in een stevige start. “Het overslagcentrum is bijzonder goed nieuws voor heel wat bedrijven die zelf geen toegang hebben tot een waterweg”, zegt CEO Nicola Samyn.

Transferium helpt River Terminal Roeselare aan goede start Nicola Samyn, Jean de Bethune, Johannes Lagasse en Pieter Decloedt

In 2020 startten de werken voor de bouw van de rivierterminal in opdracht van De Vlaamse Waterweg en POM West-Vlaanderen. Er werd een kaaimuur van 230 m gerealiseerd waar schepen aanmeren, en een kaaiplateau van 18.000 m² als opslagruimte. “Met dit overslagcentrum willen we samen met De Vlaamse Waterweg, WVI en stad Roeselare meer bedrijven overtuigen om over te schakelen op de binnenvaart voor het vervoer van goederen en grondstoffen”, vertelt Jean de Bethune, voorzitter van POM West-Vlaanderen. Op- en overslagbedrijf Transferium werd aangesteld als uitbater voor de terminal. “Wij bieden klanten een logistieke totaaloplossing aan”, zegt Nicola Samyn, CEO van Transferium. “Bedrijven die graag gebruik willen maken van waterwegen voor (een deel van) hun transport, kunnen bij ons terecht. Wij regelen alles van laden tot lossen en ontzorgen op die manier de klant, die niet altijd weet waar beginnen.”

De roots van Transferium als op- en overslagbedrijf liggen in Roeselare. De voorbije 20 jaar kende het bedrijf een flinke groei en bouwde het aan een sterke reputatie als ‘stevedorer’ (laden en lossen van schepen) binnen de cement-, bouwstoffen- en grondindustrie. Transferium is ook actief op een terminal in de haven van Brussel en Gent. Door de samenwerking met de overkoepelende groep Multi Logistics kon het bedrijf zijn netwerk nog vergroten. Dat maakte Transferium de beste partner om het overslagcentrum in Roeselare uit te baten. “In de Green Deal neemt Europa zich voor om 25 tot 30% van het transport over water uit te voeren”, zegt Nicola Samyn. “In Vlaanderen is dat nu amper 12%. Er moet in de eerste plaats nog wat meer aan bewustwording gewerkt worden. In Vlaanderen liggen alle bedrijven op maximaal 20 kilometer van een waterweg verwijderd, en transport over water is duurzamer dan over de weg. Voor bedrijven die grote volumes moeten vervoeren, waarbij de levering niet hoogdringend is, is het duurzamere transport over water een meer dan te overwegen keuze.” 

Extra overslaglocaties 

Maar er zijn ook extra overslaglocaties nodig. “Voor veel bedrijven die open staan voor transport op het water, is het op dit moment geen haalbaar alternatief omdat hun bedrijf niet aan het water ligt en er geen overslagcentrum in de buurt is. De River Terminal Roeselare kan dus een boost betekenen voor de hele regio. Voor ons als bedrijf is de extra terminal ook een zegen, omdat het voor ons een stap dichter is voor transporten richting Frankrijk.” “Met deze concessie willen we ons netwerk aan overslagpunten uitbreiden om zo meer efficiënte transportoplossingen aan onze klanten te kunnen aanbieden. Onze focus ligt op diversiteit aan bulkgoederen maar ook stukgoed of gestapelde producten maken deel uit van de porfolio. We mikken op jaarlijks honderdduizenden ton. We zijn hoopvol dat we die doelstelling zullen halen en zelfs overstijgen”, zegt Johannes Lagasse, CEO van Multi Logistics Group. (JM - Eigen foto)

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie