Overslaan en naar de inhoud gaan
Map

Stika Labels versterkt positie

  • 01/12/2023

Stika Labels uit Waregem heeft sectorgenoot Ecoverde uit Halle overgenomen. Het verdubbelt daarmee in één klap zijn klantenbestand. Stika Labels maakt labels voor heel uiteenlopende sectoren. “Maar met deze overname zetten we vooral een grote stap vooruit in de tuinbouwsector”, zeggen zaakvoerders Maarten en Thomas Dhondt.

Stika

Stika Labels is nog een vrij jonge onderneming. De vader van Maarten en Thomas startte in 2021 met de online verkoop van gevaarsetiketten voor de transport- en logistieke sector. “Wij zijn kort daarna in het bedrijf gestapt en hebben de bedrijfsactiviteiten uitgebreid en geheroriënteerd. We maken en verkopen een nicheproduct: niet-zelfklevende kunststoflabels. Alle producten waar info aan gehangen of bijgestopt moet worden, en waarbij geen lijm kan of mag gebruikt worden, daarvoor maken wij labels. Denk maar aan de labels met informatie en barcodes die rond boompjes en struiken worden gehangen of die in bloempotten worden geprikt.” De labels zijn gemaakt van kunststof. “Omdat ze niet mogen scheuren en weersbestendig moeten zijn, is er op dit moment nog geen alternatief voor kunststof. Maar we kiezen voor recycleerbare kunststof en volgen ontwikkelingen op de voet om ons productieproces zo duurzaam mogelijk te houden.”

In november hebben we onze intrek genomen in een ruimer bedrijfsgebouw in Waregem. Die extra ruimte maakt een investering in ons machinepark mogelijk.

Maarten en Thomas Dhondt

De klanten van Stika Labels zijn heel divers en komen voornamelijk uit de tuinbouwsector, de staal- en vleesindustrie, de houtnijverheid, de bouw- en betonsector en de transport- en logistieke sector. “Onze grootste troef is dat wij zelf produceren”, zegt Thomas Dhondt. “Dat betekent dat wij op maat kunnen werken: de klant kan de kleur, de afmeting en de dikte van de labels zelf bepalen. Als wij het niet kunnen, is de kans bijzonder groot dat je het elders ook niet vindt. Bovendien hoef je bij ons geen grote hoeveelheden af te nemen.” Maarten Dhondt vult aan: “De meeste conculega’s kopen hun labels elders aan, waardoor wij qua prijs vaak beter zitten. Ook met onze levertermijnen staan we sterk: aangezien we zelf produceren, zijn we bij dringende bestellingen van niemand afhankelijk en kunnen we zelf een tandje bij steken.” 

Strategie 

Stika Labels heeft recent sectorgenoot Ecoverde uit Halle overgenomen. “Wat wij produceren is geen nieuw product, dus als we willen groeien, dan moeten we klanten in de eerste plaats overtuigen om over te stappen. Door de overname van Ecoverde verdubbelen we ons klantenbestand in één klap, van een 250- naar een 500-tal klanten. Ecoverde was voornamelijk actief in de tuinbouwsector, dus vooral binnen die sector zetten we een grote stap vooruit. Op dit moment zijn we voornamelijk actief in België, Nederland, en Noord-Frankrijk. Met klanten in de Benelux, Frankrijk en Duitsland past deze overname ook in onze strategie om de aanwezigheid van Stika in binnen- en buitenland verder te versterken.” Om een verdere groei van Stika mogelijk te maken, was een verhuis noodzakelijk. “In november hebben we onze intrek genomen in een ruimer bedrijfsgebouw in Waregem. Die extra ruimte maakt een investering in ons machinepark mogelijk. We hebben een extra stansmachine gekocht om dikkere labels te kunnen maken en een andere stansmachine specifiek voor de voedselsector. Dankzij die investering van 230.000 euro kunnen we ons aanbod nog uitbreiden.” 

www.stikalabels.be

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie