Op 1 december kan Jan Coorde terugblikken op precies één jaar als port manager Zeebrugge van P&O Ferries. “De shortseadiensten met de Engelse havens Tilbury, Teesport en Hull en het Ierse Rosslare draaien op volle toeren. En op de terminal zelf loopt een vernieuwingsoperatie gesteund door onze aandeelhouder, wereldspeler DP World.”
“Sinds einde juni implementeren we fase voor fase een nieuw Terminal Operating System, dat in januari onze volledige werking zal dekken. Dat TOS combineert op een actuele manier het boekingssysteem aan de terminaloperaties. Zo blijven we competitief voor de drukke trafiek met het Verenigd Koninkrijk”, vertelt Jan Coorde (45). Op 1 december 2022 stak hij na 17 jaar op de deepsea containerterminal op de westelijke strekdam ‘de straat over’ naar P&O Ferries. “Vanuit mijn geboortestad Antwerpen werd ik in 2005 door scheepsagentuur Inchcape naar de terminal van APM in Zeebrugge uitgestuurd. Met mijn volle goesting, want ik bleef in de streek plakken. In 2008 werd ik door APM Terminals aangeworven en vanaf 2017 werkte ik voor CSP Zeebrugge, de overnemer van de concessie. Vorig jaar kwam bij P&O Ferries de kans om zelf een terminal te leiden en ik voelde me daar klaar voor. Ik was ook nieuwsgierig om eens in een ander segment van de logistieke keten te werken.”
Britse bevoorrading
De terminal in Zeebrugge is uniek binnen het netwerk van P&O Ferries tussen het Verenigd Koninkrijk (Dover, Hull, Liverpool, Larne), het Europese vasteland (Calais, Zeebrugge, Rotterdam) en het Ierse eiland (Dublin, Cairnryan). Sinds het einde van ropaxdienst – rorovracht en passagiers – met Hull eind 2020, is Zeebrugge als enige terminal volledig op cargo gefocust. “Hier wordt dagelijks vracht overgezet, waarvan 95% onbegeleid. Naar de oostkust van Engeland hebben we eigen rorodiensten naar Tilbury bij Londen en Teesport in het noorden en een containerdienst naar Hull in het midden. Daarnaast delen we sinds enkele jaren met Finnlines (Grimaldi Group) ruimte op schepen naar Tilbury, Teesport en het Ierse Rosslare. Al die diensten zijn een succes. Het geeft ons veel vertrouwen dat distributiebedrijven zoals ECS en NDQ in Zeebrugge extra magazijnen bouwden voor het bevoorraden van de Britse winkelketens. Voor een vlotte verwerking van de administratie sinds de Brexit kunnen we rekenen op het havenbreed digitaal platform RX/Seaport.”
Ferryoperator P&O Ferries uit Dover behoort tot de wereldwijde groep DP World uit Dubai. Binnen dat ruimere kader ziet Coorde toekomstmogelijkheden. “Onze aandeelhouder is een wereldgroep in transport en logistiek met onder meer talrijke terminals, schepen voor roro (P&O Ferries) en containers (Unifeeder). In het kader van de optimalisering van end-to-end service aan de klanten, bekijkt DP World kansen om ook op onze terminal logistieke diensten te ontwikkelen. We halen sinds kort bijvoorbeeld Chinese wagens uit containers die via Antwerpen met estuaire vaart naar hier komen. Met de huidige lage spotprijzen voor containers is dat een concurrentieel alternatief naast de rorovaart, die met een capaciteitstekort kampt. Op onze kaaien en terreinen werken 250 ervaren en gemotiveerde mensen, waarvan meer dan 200 havenarbeiders. Zij kunnen alle soorten cargo aan dankzij de mobiele kranen, pontons voor schepen, sporenbundel en de ligging in de open voorhaven. Ik ben een optimist en zie ruimte voor verdere groei.”