“Scheepvaart blijft een risicovolle business”
Lunasol Polaris is een jonge internationale scheepvaartmaatschappij met een doordachte visie en Vlaams kapitaal. De rederij werd 2 jaar geleden opgericht door ervaren scheepsofficier en investeringsmanager Luc Synaeghel. Met die unieke dubbele expertise runt zijn team vanuit Middelkerke en Oslo containerschepen, tankers en offshorewerkschepen.
Toen investeringsexpert Luc Synaeghel (63) in 2021 een rederij stichtte, vielen alle stukjes van zijn professionele puzzel samen. “Van opleiding ben ik scheepvaartofficier aan de Hogere Zeevaartschool in Antwerpen, gevolgd door specialisaties in tankvaart in Edinburgh en Southampton. Tijdens de oorlog tussen Irak en Iran werd in 1985 het Belgische schip waarop ik werkte – de tanker Naess Leopard – in de Perzische Golf door een Iraanse straaljager aangevallen. Het raakte zwaar beschadigd en na die hachelijke situatie stopte ik met varen. Ik werkte nog even voor de toenmalige Boelwerf maar ging dan opnieuw studeren: toegepaste economie met maritieme wetenschappen aan de Ufsia in Antwerpen, gevolgd door financiële analyse aan het ICHEC in Brussel. Zo belandde ik in de financiële wereld, eerst in België en van 2010 tot 2021 als chief investment officer en consultant van een Zwitserse private bank.”
Tegen het einde van zijn Zwitserse periode kwam er een onverwachte opportuniteit. “Vanuit Noorwegen kwam een vraag om in schepen te investeren. De bank zag daar geen brood in, maar ik sprak mijn netwerk aan en vond Vlaamse investeerders bereid om mee te stappen. Zo werd onze terugkeer naar België geen eindpunt, maar de start van een nieuw bedrijf in de sector die ik goed kende. Van één aankoop ging het snel naar 25 schepen, waarvan we er intussen al 11 met een meerwaarde doorverkochten. We hebben een lichte structuur met een tiental mensen in ons hoofdkwartier in Middelkerke en ons filiaal in Oslo. Ook mijn vrouw Leen Ghesquière en mijn zoon Simon werken mee. In tegenstelling tot andere Belgische rederijen die schepen voor eigen rekening en uitbating kopen, werken wij met middelen van investeerders en verhuren onze vaartuigen. Zo haalden we onlangs bij Vlaamse ondernemers 25 miljoen euro op voor het fonds Long Nelle BV, waarmee we onder andere in ‘kleinere’ nieuwbouwschepen gaan investeren.”
Behoeften van morgen
Lunasol Polaris is genoemd naar de 3 belangrijkste hemellichamen om je op zee op te oriënteren: de maan, zon en poolster. De opportuniteiten worden zeer gericht gekozen. “Wij investeren in de behoeften van morgen. Bijvoorbeeld tegen 2030 wil de Europese Commissie 30% van het wegvervoer naar andere transportmodi omzetten. Daarbij zal kustvaart – de zogenaamde shortsea tussen Europese landen – aan belang winnen. Dat vlootsegment is de voorbije 20 jaar gekrompen en verouderd, zodat het interessant wordt om te investeren in nieuwe, milieuconforme schepen. We investeerden onder meer in kleine bulkcarriers, 4 kleine containerschepen en een tanker voor de groene energiedragers ammoniak en methanol. Daarnaast investeerden we vorig jaar op een goedkoop moment in 2 van de grootste werkschepen voor de offshoresector.”
Van één aankoop ging het snel naar 25 schepen, waarvan we er intussen al 11 met een meerwaarde doorverkochten.
Luc Synaeghel
Het vak van reder bestaat uit op het juiste moment het juiste schip kopen, er een tijd de juiste dingen mee doen en dan op het juiste moment weer doorverkopen. “Dat klopt: kopen en verkopen is een kwestie van de goede momenten. In Middelkerke analyseren we de investeringsprojecten en vanuit Oslo gebeurt het scheepsbeheer. Dat bestaat ten eerste uit crew management. Behalve in de baggersector varen er nog nauwelijks Belgen, dus werken we met gespecialiseerde interimkantoren voor internationale bemanningen. Ten tweede is het gebruikelijk om het onderhoud van elk schip, volgens de instructies van de constructeur, aan een technical manager uit te besteden. De derde taak is het commercieel management. Verhuurcontracten van een volledig schip op lange termijn regelen we zelf. Het ter beschikking stellen van onze schepen voor één enkele reis – de zogenaamde spots – besteden we uit aan gespecialiseerde firma’s. Bij dat alles is het uiteraard onze doelstelling van rendement te halen. Scheepvaart blijft een kapitaalintensieve en risicovolle business. Dus moeten wij erop toezien dat de beheerstaken goed uitgevoerd worden. Ik heb fantastisch graag gevaren en ik voel me aan boord nog altijd thuis. Dat is zeer raar, zegt mijn vrouw: een bemanning ziet meteen dat ik één van hen ben. Momenteel beheren we 11 schepen, terwijl we op een portfolio tussen 15 en 20 mikken. We hebben een mooi team, maar het wordt een beetje krap, dus hebben we enkele vacatures.” (RJ - Foto MVN)