Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Ghistelinck levert eerste elektrische vrachtwagen

Ghistelinck levert eerste elektrische vrachtwagen

  • 01/12/2023

“Op dit moment enkel voor vaste trajecten” 

Verdeler van auto-onderdelen ATK Carparts in Kruisem neemt zijn eerste elektrische vrachtwagen in gebruik. De Waregemse Mercedes-Benz dealer Ghistelinck leverde die én ontfermde zich ook over alles wat erbij komt kijken. “Dit is voor ons de eerste levering van een elektrische vrachtwagen, maar we verwachten dat er nog zullen volgen.”

Ghistelinck levert eerste elektrische vrachtwagen Kris Buyck en Vincent Yserbyt

ATK Carparts in Kruisem, een bedrijf met een 30-tal medewerkers, verkoopt auto-onderdelen van 34 automerken aan garages en carrosseriebedrijven. Zo’n 11 vrachtwagens trekken er dagelijks op uit om de onderdelen uit te leveren. Een vrachtwagen op diesel werd nu vervangen door een 100% elektrisch exemplaar, een investering van zo’n 400.000 euro. “Dat is inderdaad een aanzienlijke investering”, zegt Kris Buyck, algemeen directeur bij ATK Carparts. “De elektrische vrachtwagen kost ons meer dan 3 keer zoveel als een vrachtwagen op brandstof. We kiezen dus bewust voor een ‘groene’ vrachtwagen. De kostprijs per kilometer ligt een pak lager, zeker als je weet dat we zo’n 2.000 m2 aan zonnepanelen liggen hebben en de energie daarvan kunnen gebruiken om de vrachtwagen ‘gratis’ op te laden.” Het is natuurlijk ook een beslissing met het oog op de toekomst. “De regels rond emissie worden almaar strenger. Als de overheid plots brandstofvrachtwagens verbiedt in bepaalde steden, willen wij niet van nul moeten starten. Door nu al een eerste stap te zetten, hebben we een voorsprong op de concurrentie. En de positieve reclame tot slot is uiteraard mooi meegenomen.” 

Bereik 

Voor de Mercedes-Benz dealer Ghistelinck is dit de eerste elektrische vrachtwagen die het mag leveren. “Elektrische vrachtwagens en trekkers op de weg zijn nog vrij uitzonderlijk”, legt Vincent Yserbyt uit. “Veel ondernemers zijn er nog niet klaar voor, merken we. Los van het feit dat een elektrische vrachtwagen duurder is dan een vrachtwagen op fossiele brandstof, zijn niet alle businessmodellen geschikt.” 

Elektrische vrachtwagens zijn immers nog niet voor elk bedrijf een mogelijkheid. “Het bereik van dergelijke voertuigen is zo’n 400 kilometer en ze kunnen niet op gelijk welke locatie of stopplaats opgeladen worden. Het wordt in de toekomst zeker en vast nog beter op dat vlak; de technologie is nog volop in ontwikkeling. Op vandaag kunnen elektrische vrachtwagens echter enkel ingezet worden op vaste trajecten. ATK Carparts is wat dat betreft een modelklant. Elke dag leggen de vrachtwagens van het bedrijf krak hetzelfde traject af, langs garages en carrosseriebedrijven. Deze elektrische vrachtwagen wordt ingezet op een ronde van zo’n 300 kilometer. Elke nacht kan de vrachtwagen opgeladen worden, om de dag erna zonder tussenladen hetzelfde traject opnieuw af te leggen.” 

“We werkten al samen met Mercedes-Benz dealer Ghistelinck voor onze bestelwagens”, zegt Kris Buyck. “Wij zijn bijzonder tevreden over die samenwerking, vandaar dat we voor deze investering ook met hen in zee gegaan zijn. “Naast de vrachtwagen zelf ontfermen we ons ook over alles wat erbij komt kijken: geschikte laadinfrastructuur, de nodige opleidingen bij de chauffeurs, een correcte berekening van de total cost of ownership (TCO),…”, zegt Vincent Yserbyt. “Dit is voor ons de eerste elektrische vrachtwagen, maar we verwachten dat er nog zullen volgen.” “Andere ondernemers hebben ons al gecontacteerd intussen voor wat meer info, dus dat zal zeker het geval zijn”, besluit Kris Buyck lachend. (JM - Foto Kurt) 

www.ghistelinck.com

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie