Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Wevelgem: “Revitalisatie industriezone Gullegem-Moorsele bijna afgerond”

Wevelgem: “Revitalisatie industriezone Gullegem-Moorsele bijna afgerond”

  • 17/11/2023

Wevelgem heeft 2 grote industriezones: Gullegem- Moorsele en Wevelgem-Zuid. De mobiliteit in en rond die zones raakt nogal vaak in een moeilijk te ontwarren knoop. Het schepencollege, aangevoerd door burgemeester Jan Seynhaeve, kreeg één van beide dossiers al op de agenda van de Vlaamse overheid en ziet licht aan het eind van de tunnel.

Wevelgem: “Revitalisatie industriezone Gullegem-Moorsele bijna afgerond” Jan Seynhaeve

De 2 grote Wevelgemse industriezones dateren uit de jaren 60 en 70. “De voorzieningen uit die tijd waren uiteraard niet meer aangepast aan de hedendaagse behoeften”, beseft de burgemeester. “Daarom hebben we de zone Gullegem-Moorsele in 4 fasen gerevitaliseerd. Toen destijds onder minister Kris Peeters subsidies voor dergelijke werken werden voorzien, hebben we daar vrij snel een dossier voor ingediend. Het gevolg is dat momenteel al 3 van de 4 fasen zijn afgerond. Ondergronds is de riolering gemoderniseerd, bovengronds is geïnvesteerd in een nieuw wegdek, fietspaden en betere signalisatie. Momenteel is de laatste fase, met grootschalige weg- en rioleringswerken in de Hondschotestraat, nog aan de gang. Dankzij het verwerven van extra gronden kunnen we daar aparte fietspaden voorzien. De werken zullen in de loop van 2024 zijn afgerond.” 

Voor de revitalisatie van de zone Wevelgem-Zuid moeten we een nieuwe vergunningsaanvraag indienen.

Jan Seynhaeve, Burgemeester Wevelgem

Intussen lijkt de wens van het schepencollege voor een vlottere doorstroming van het verkeer dat van de R8 of A19 naar de industriezone Gullegem-Moorsele moet, niet langer utopisch. “De Vlaamse overheid heeft in het GIP (Geïntegreerd Investeringsprogramma) een studie over dit dossier voorzien. Idealiter zou het verkeer niet langer moeten afrijden om de N343 te kruisen, maar zou er een rechtstreekse bypass worden voorzien. Een andere, bijkomende maatregel zou de plaatsing van doseringslichten kunnen zijn voor het verkeer dat uit de industriezone komt en opnieuw de R8 op moet.” 

Challenge 

Voor Wevelgem-Zuid stond eveneens een revitalisatiekuur gepland, maar die lukt niet op korte termijn. “Bezwaren van omwonenden kregen gehoor bij de deputatie, waardoor we opnieuw een vergunningsaanvraag moeten indienen. Daarnaast zijn we met BLeie, de bedrijventerreinvereniging van deze zone, een challenge aangegaan waarbij zij 10.000 euro krijgen om onderzoek en studies voor een betere mobiliteit in en rond deze zone, te laten uitvoeren.” Beide bedrijventerreinen zitten tjokvol en kunnen niet verder worden uitgebreid. “We proberen dit deels op te vangen door leegstaande bedrijfspanden in de kernen om te vormen tot kmo-units.” 

Een goede gewoonte die tijdens deze legislatuur werd aangehouden, zijn de maandelijkse bedrijfsbezoeken van het schepencollege, samen met de stafmedewerker Lokale Economie en een OCMW-verantwoordelijke. “Op die manier weten we goed wat er leeft bij de bedrijven en kunnen we proactief op bepaalde uitdagingen inspelen. Intussen hebben een aantal ondernemingen zich ook geëngageerd om deel te nemen aan een groepsstand van Wevelgemse bedrijven op de Bedrijvencontactdagen.” (BVC - Foto DD)

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie