Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Izegem: “Hoogbouw wordt noodzaak”

Izegem: “Hoogbouw wordt noodzaak”

  • 17/11/2023

Om extra ruimte voor bedrijvigheid aan te snijden, moeten ze in Izegem al heel creatief zijn. Toch is het stadsbestuur daar tijdens de laatste gemeenteraad in geslaagd. “Daarnaast doen we veel inspanningen om de stad zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de mensen die hier wonen en werken.”

Izegem: “Hoogbouw wordt noodzaak” Bert Maertens

“Nieuwe ruimte om te ondernemen vinden, is in onze dichtbebouwde stad erg uitdagend geworden”, realiseert burgemeester Bert Maertens (N-VA) zich. “Om de erg grote vraag naar herlokalisatie en grotere sites toch enigszins te kunnen beantwoorden, hebben we tijdens de gemeenteraad van oktober voor 4 zones in de stad een RUP opgesteld voor invoering of herbevestiging van die zones als ruimte voor bedrijvigheid, voor in totaal 11,3 hectare. Zo is het goed nieuws dat de site van het vroegere slachthuis Verbist en een site die nu nog eigendom is van Top Interieur, qua bestemming veranderd zijn van wonen naar bedrijvigheid. Minder gunstig was een recente beslissing van de Vlaamse regering, die het gebied rond de Sasbrug in Kachtem heeft ingekleurd als waardevol openruimtegebied en niet langer als ruimte voor bedrijvigheid. Dat hadden we zien aankomen; met de nieuwe RUP’s konden we daarop anticiperen.” Door de prima ontsluiting van Izegem blijft ook de vraag naar kantoorruimte groot. “In de toekomst zullen we kijken wat we daar nog voor kunnen doen. De herbestemming van een aantal sites die nu nog stadseigendom zijn, is een mogelijkheid.” 

Hogere kanaalbruggen 

Een andere grote troef van de stad, het kanaal Roeselare-Leie, zal op (middellange) termijn ook aanpassingswerken ondergaan. “Voor de geplande werken voor de verhoging van 2 bruggen om hogere containerschepen toe te laten, is nu eindelijk een investeringsprogramma voorzien. Ook de versteviging van de kaaimuren staat op de agenda. Zeker langs het kanaal moeten we ondernemingen stimuleren om in de hoogte te bouwen, zoals Moderna dat heeft gedaan. Het kanaal is een prima alternatief voor aanvoer van grondstoffen. De vlakbij gelegen River Terminal in Roeselare, die ook over installaties voor palletvervoer beschikt, creëert mogelijkheden om ook transport voor exportdoeleinden te verduurzamen.” 

Voor 4 zones in de stad is een RUP opgesteld voor invoering of herbevestiging van die zones als ruimte voor bedrijvigheid.

Bert Maertens, Burgemeester Izegem

Intussen beweegt er in de stad heel wat om wonen en werken nog aantrekkelijker te maken. “Recent zijn veel private woonprojecten vergund, in opbouw of al gerealiseerd. De opwaardering van het centrum past in dat kader. Zo zijn de aanpassingen aan de centrumbrug (onder meer met een fietshelling die rechtstreeks aansluit op de kanaalzone) zo goed als afgerond en wordt de Melkmarkt na de heraanleg en vergroening een nog fijnere plek om te vertoeven. Ook de creatie van fietsverbindingen zorgt ervoor dat mensen veilig in en uit het centrum geraken. De volledige heraanleg van de Ambachtenstraat en de beplanting van een nieuw bos in de Vageweenstraat zijn andere investeringen die het welzijnsgevoel van in Izegem werkende mensen zullen verhogen”, besluit de burgemeester. (BVC - Foto DD)

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie