Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Zakendoen in Zwitserland: “Een mature markt waar toch nog veel potentieel is”

Zakendoen in Zwitserland: “Een mature markt waar toch nog veel potentieel is”

  • 03/11/2023

Antwerpenaar Michel Patteet woont en werkt al 10 jaar in Zwitserland. Met zijn bedrijf Prodigo begeleidt hij buitenlandse ondernemingen die de Zwitserse markt op willen. In november geeft hij daarover een seminarie bij Voka West-Vlaanderen.

Michel Patteet kan bogen op een rijke ervaring in Zwitserland: begin de jaren 2000 werkte hij bij de UNO in Genève, en nadat hij enkele jaren in Antwerpen voor het FIT ging werken als Adviseur Internationaal Ondernemen, verhuisde hij in 2013 terug naar het land. Dit keer ging hij in het Duitstalige gedeelte wonen, in Zürich. Hij ging er aan de slag als Vlaams Economisch Vertegenwoordiger voor het FIT. Hij stond er enerzijds Vlaamse exporteurs bij die wilden zakendoen in Zwitserland, en anderzijds Zwitserse ondernemingen die in Vlaanderen wilden investeren. Toen in 2020 zijn mandaat ten einde liep, besliste hij om zijn droom waar te maken en zelf een bedrijf op te richten. Met een Zwitserse vennoot startte hij met Prodigo, dat buitenlandse bedrijven helpt om hun producten en diensten in Zwitserland aan de man te brengen. Ze hebben intussen al klanten uit 16 verschillende landen.

Michel Patteet

Zwitserland is dus populair, en terecht, want er is heel wat potentieel. Michel Patteet ziet kansen voor uiteenlopende sectoren. “Zwitsers hechten veel belang aan de natuur en dat uit zich ook in het consumentengedrag. Biologische en duurzame producten hebben een voetje voor. Aangezien het voedingsaanbod in Zwitserland beperkter is dan in België, zijn er voor de hele voedingssector aardig wat kansen. En tot slot scoort ook alles van indoor én outdoor decoratie, textiel, meubelen en verlichting goed. De smaak van de Zwitsers ligt namelijk in dezelfde lijn als die van de Vlamingen. Kwaliteit staat voor de Zwitsers trouwens altijd op de eerste plaats; vaak komt pas daarna de prijs. Dat geldt voor producten, maar ook voor diensten en processen. Ze verwachten hier bijvoorbeeld een onberispelijke service, ook na de verkoop.” 

Geen lid van de EU 

Wie de Zwitserse markt op wil, moet natuurlijk enkele uitdagingen het hoofd bieden. “Hou er in de eerste plaats rekening mee dat Zwitserland geen lid is van de EU”, vertelt Michel. “Voor nogal wat producten, zoals voor bepaalde voeding, gelden invoerformaliteiten, zowel tarifair als non-tarifair. Zo is er voor medische hulpmiddelen en sommige machines een speciale certificatie nodig, wat best wat geld kan kosten. Dat zijn zaken die je vooraf moet incalculeren in je prijssetting. Weet ook dat Zwitsers risico-avers zijn. Ze betrekken heel wat mensen bij beslissingen, waardoor het beslissingsproces vrij lang duurt. Je moet dus wel wat geduld hebben. En tot slot: Zwitserland is een mature markt, waardoor de concurrentie vrij groot is. Het komt erop aan om in je marketing sterke referenties te gebruiken om een voetje voor te hebben op concurrenten.” 

Michel heeft enkele tips & tricks voor West-Vlaamse bedrijven die interesse hebben in de Zwitserse markt. “Het overgrote deel van de Zwitserse ondernemingen zijn kmo’s en dikwijls ook familiebedrijven. Net als in West-Vlaanderen dus. Vermeld dat zeker als je contacten hebt met een Zwitsers bedrijf; je zal sneller een vertrouwensband kunnen opbouwen. Een tweede tip: maak het hen zo makkelijk mogelijk. Stuur je documentatie op, doe dat dan niet in het Engels, maar in het Duits of Frans, afhankelijk van de regio. En tot slot: ga voor het ‘low hanging fruit’. Bestudeer vooraf de lacunes die er zijn in de markt. Lanceer eerst de producten of diensten uit jouw gamma waarvoor er het grootste potentieel is, om daarna je aanbod verder uit te bouwen.”

Infosessie op 21 november 

Hoe kan je succesvol zakendoen in Zwitserland? Kom het te weten via deze infosessie en krijg inspiratie over het opzetten van samenwerkingen met Zwitserse retailers.

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie