Overslaan en naar de inhoud gaan
Map

De Expert: Ann Gheysen - Loff

  • 03/11/2023

Het traditionele kantoor is stilaan achterhaald. Om mensen naar kantoor te krijgen, is een aantrekkelijke werkplek cruciaal. Maar kan je nu jouw kantoorgebouw aanpakken om te voldoen aan de veranderende eisen van huidig en nieuw talent? Ann Gheysen, zaakvoerster van Loff maatkantoren, geeft enkele tips.

De Expert: Ann Gheysen - Loff

1. Zie je kantoor als een troef in de war for talent 

“De tijd dat medewerkers enkel gemotiveerd werden door loon en extralegale voordelen is voorbij. We merken dat jongere generaties andere verwachtingen hebben. Door het tekort op de arbeidsmarkt zal een functionele, esthetische en duurzame werkomgeving dan ook noodzakelijk worden om werkkrachten aan te trekken. Mensen willen zich kunnen ontplooien en thuis voelen op het werk. Ze verwachten verschillende ruimtes op kantoor: een plaats waar het leuk vertoeven is onder collega’s, een plaats om mensen te ontvangen, een plaats om zich terug te trekken en even te ontspannen en een werkplek waar ze effectief gefocust kunnen werken. Mensen krijgen er voldoening van als ze dingen gedaan krijgen, maar we zien dat dat in veel kantoren niet lukt omdat de omgeving het niet toelaat. Daar moet verandering in komen, zowel voor de productiviteit van de onderneming als voor het winnen van de war for talent.” 

2. Vergeet het aantal stappen, tel het aantal zituren

 “Dat langdurig zitten ongezond is, weet ondertussen iedereen. Toch blijft het hallucinant hoeveel uur we dag in dag uit op een stoel doorbrengen. We zitten niet alleen te veel, we zitten ook verkeerd, waardoor veel kantoormedewerkers onomkeerbare rug- en nekklachten of andere ernstige kwalen oplopen. Zelfs sporten na de werkdag maakt 8 à 9 uur ononderbroken zittijd niet goed. Vergeet dus die magische 10.000 stappen per dag, maar tel het aantal zituren: niet enkel het bureaustoelbestaan op het werk, maar ook de zittijd thuis, voor tv, aan tafel, op de trein, in de auto,… De oplossing? Afwisselen van houding en meermaals per dag een onderbreking voorzien van het neerzitten. Dat start uiteraard bij het voorzien van een ergonomische werkplek. In de eerste plaats hebben medewerkers een goede bureaustoel nodig, maar even belangrijk zijn de (zit-sta)tafel en de bijhorende ergonomische hulpmiddelen om gezond en comfortabel te werken. Om daarin de juiste keuze te maken, laat je je het best adviseren door ergonomische experts.” 

3. Investeer in stilte 

“Aandacht voor openheid en luchtigheid is belangrijk om een aangenaam kantoor te creëren, maar het blijft het hoofddoel om te zorgen voor optimale werkomstandigheden. In heel wat gesprekken met ondernemers en hr-verantwoordelijken komt hetzelfde naar boven: een slechte akoestiek, continue afleiding door geluid en visuele prikkels en een gebrek aan privacy zijn de grootste frustraties van kantoormedewerkers. Wie denkt dat hij twee dingen tegelijkertijd kan doen, is eraan voor de moeite. Tenminste als dat dingen zijn waarvoor je bewust je aandacht nodig hebt. Daarom investeren bedrijven steeds meer in geluidsdichte werkplekken en akoestische oplossingen en laten ze de werkplek hercompartimenteren om de productiviteit en de concentratie te waarborgen. Het bewijs dat dat loont, is er: klanten vragen ons enkele maanden nadien om ook hun andere ruimtes of kantoren te optimaliseren.”

Ontdek hier meer inzichten.

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie