Vanuit Voka West-Vlaanderen willen wij West-Vlaamse ondernemers zoveel mogelijk steunen in hun internationale ambities. Wij willen ook de brug slaan tussen ondernemers door hen in contact te brengen met collega-ondernemers/ leden van het managementteam die kennis van zaken, een lokaal netwerk en ervaring hebben in een bepaald land: onze Global Ambassadors.
VERENIGDE STATEN
Chris Van De Voorde - CEO en Founder van JUUNOO
“Laat die Vlaamse mentaliteit maar vallen”
“Met JUUNOO hebben we ongeveer 2 jaar ervaring in New York, waarbij ons kantoor sinds 1 jaar effectief geopend is. We hebben er een vast team van 4 mensen; zelf ben ik er ongeveer 2 weken per maand aanwezig.
Mijn belangrijkste tips? Laat die Vlaamse ‘doe maar normaal-mentaliteit’ vallen. Daar geraak je nergens mee. Je boodschap moet veel scherper zijn dan in Europa en to the point waarde tonen. Hier verkoop je geen fles Evian of Perrier maar ‘’Smartwater®, alcaline with antioxidants’’. Je verkoopt slim water en legt direct uit waarom het slim is. Dat hebben ze graag, ook al hebben ze vaak geen flauw idee waarover het gaat. Amerikanen vinden Europees design trouwens mooi en gesofisticeerd. Doordat Amerikanen er zo in getraind zijn om zichzelf te verkopen, is het moeilijk om iemand aan te nemen. Blijf doorvragen naar wat ze effectief gedaan hebben. En lees je in de lokale aanwervingstechnieken in voor je eraan begint.”
“Het thema duurzaamheid is aan het opkomen: bij de mensen zelf en ook in de politiek, met de Local Law 97 en de Inflation Reduction Act. Weet wel dat recycleren bij de gewone man op straat al iets groots en nieuws is. Als je een duurzame innovatie in de markt zet, doe het dan op zo’n manier dat je grootouders het zouden verstaan en er interesse in zouden hebben. Een ander belangrijk thema zijn de hoge inflatie en stijgende rente. Die hebben een grote impact op het real estate en funding landschap. De spelregels zijn veranderd en de waarderingen zijn sterk gedaald. Toch blijven Amerikanen opportunistische investeerders, die zeker durven te gokken op iets innovatiefs als je ze van de waarde kan overtuigen. En tot slot: vele trends starten hier in NY. Of het nu gaat om mode of food: je zal het vaak eerst hier zien en dan wat later in België.”
Wens je graag in contact te komen met onze Global Ambassador voor New York? Contacteer delphine.standaert@voka.be voor meer informatie. Heb je begeleiding nodig bij het betreden van een nieuwe markt en wens je graag een internationale groeistrategie op te zetten of verder bij te schaven? Volg het seminarie Essentiële stappen voor een succesvolle Market Entry Strategy op donderdag 19 oktober.
Graag nieuwe businessopportuniteiten ontdekken in de VS en daarmee je ondernemersmindset laten floreren? Ontdek onze Voka Discovery Tour naar Atlanta, North- en South Carolina van 12 tot 18 november.