Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 08/09/2023

Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen lanceert binnenkort de tweede editie van de Business Club International Sales Management, een praktijkgericht traject dat zich specifiek richt op sales- en exportmanagers van internationaal actieve ondernemingen. “Het salesproces is de laatste jaren sterk gedigitaliseerd. Deze opleiding biedt een antwoord op de uitdagingen die daarmee gepaard gaan”, klinkt het bij meter Isabelle Saesen en peter Pieter Verkest.

Tweede editie van International Sales Management

“Tijdens de opleiding brengen we mensen samen die geconfronteerd worden met bepaalde obstakels en problemen binnen de international sales”, zegt peter Pieter Verkest. “Vorig jaar hadden we het bijvoorbeeld onder meer over coachend leiderschap, KPI’s en metrics, salesfunnel, market entry,… We halen er de expertise bij van deskundige sprekers en kijken er als begeleiders ook strikt op toe dat de experten hun deskundigheid op een interactieve manier brengen. Het is de bedoeling dat deelnemers dankzij de handvatten uit de Business Club binnen hun eigen bedrijf met hun eigen team aan de slag kunnen.”

Op dinsdag 26 september vindt de kick-off van de Business Club International Sales Management plaats. “Op dat moment wordt bepaald rond welke thema’s er tijdens deze reeks wordt gewerkt”, zegt Verkest. “Deelnemers kunnen daar zelf uitdagingen aanreiken waarmee ze geconfronteerd worden; daaruit wordt dan een interessante selectie gemaakt. Het wordt dit jaar een mix van thema’s die vorig jaar werden behandeld, aangevuld met nieuwe thema’s. We gaan pas na de selectie van de thema’s op zoek naar experts met een deskundigheid in die specifieke thema’s.”

Deelnemersveld

“Dat we de juiste expertise tot bij de deelnemers brengen, is één van de grootste sterktes aan de opleiding. Maar zoals bij elk traject vormt ook hier het deelnemersveld op zich al een grote meerwaarde. Zij vinden bij elkaar een klankbord en kunnen heel wat oppikken uit de ervaringen van anderen”, zegt Verkest. “Wij zorgen samen met coördinator Charlotte Dekimpe ook voor een interessante samenstelling van de groep”, vult Saesen aan.

Het is echt waardevol om, in een sfeer van vertrouwen, te horen hoe anderen met bepaalde uitdagingen in international sales omgaan.

Isabelle Saesen en Pieter Verkest

Dat de opleiding heel praktijkgericht is, is volgens meter Isabelle Saesen een grote troef. “Het is echt heel waardevol om, in een sfeer van vertrouwen, te horen hoe anderen uit de sector met bepaalde uitdagingen in de international sales omgaan. Dit jaar schuiven we ook enkele specifieke uitdagingen naar voren waarmee deelnemers kampen, om er het hele traject door rond te werken. Eerst op vlak van strategie en daarna ook de implementatie.”

Er zijn een aantal factoren die de Business Club interessant maken, maar volgens haar springt er één grote uitdaging uit. “Er is de laatste jaren een echte evolutie bezig binnen de sales”, zegt Isabelle Saesen. “Daar waar het vroeger vooral een kwestie was om actief klanten te benaderen, is het salesproces nu sterk gedigitaliseerd. Je lokt klanten met creatieve marketing, probeert leads te genereren met een wervelende website, nodigt klanten uit om zelf hun contactgegevens na te laten. Vooral in grotere bedrijven zijn sales en marketing als het ware één afdeling geworden. Als salesmanager moet je personeel op een andere manier inzetten wil je goede resultaten blijven behalen. Salesmensen die al lang meedraaien in dat nieuwe verhaal meekrijgen, is niet altijd een evidentie. De Business Club biedt ook een antwoord op die uitdagingen, binnen een internationale context.” (JM)

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie