Een marketingbudget vastleggen is behoorlijk uitdagend. Beslissen waaraan je dat budget uitgeeft om een optimaal resultaat te boeken, vergt evenzeer een evenwichtsoefening. Samen met Sander Gardin, bestuurder bij Pro-Mailing, staan we stil bij enkele cruciale aandachtspunten.
1. Kies voor een hybride aanpak
“We leven meer dan ooit in een wereld waarin digitalisering prominent op de voorgrond treedt. Mensen spenderen uren op hun smartphone of tablet, kopen veel producten online aan, enzovoort. Die trend zorgt ervoor dat veel ondernemingen geneigd zijn om hun marketingbudget integraal aan online campagnes uit te geven. Bovendien is ook de papierprijs aanzienlijk gestegen, waardoor drukwerk duurder is geworden. Toch is het geen goed idee om campagnes via geprinte media zomaar te schrappen. Offline en online marketing versterken elkaar: afhankelijk van de doelgroep, de boodschap die je wil brengen én de timing, beslis je hoeveel procent van je marketingbudget je aan welke tools of kanalen uitgeeft. Idealiter is dat dus een combinatie van online en offline, al hoeft de verhouding niet noodzakelijk fifty-fifty te zijn.”
2. Opvolging en herhaling verhogen het succes
“Het lijkt een open deur intrappen, maar het gebeurt nog vaak dat ondernemingen in een campagne investeren en er dan maar het beste van hopen. Ze volgen de campagne niet of te weinig op en ‘zien wel’ hoeveel mensen erop zullen inpikken. Nochtans bestaan er dashboards om campagnes te sturen en zo goed mogelijk op te volgen.” “Zeker bij een hybride marketingaanpak is dat belangrijk. Zo kan je bijvoorbeeld een campagne beginnen met een digitale nieuwsbrief naar klanten die de jongste 2 jaar niets meer hebben besteld. Wie daar niet binnen een bepaalde termijn op reageert, krijgt vervolgens via de post een leuk gadget opgestuurd. Leidt ook dat niet (direct) tot een concrete bestelling, organiseer dan nog een telefonisch contact. De opeenvolging van die inspanningen verhoogt de kans op succes. Het gebruik van een dashboard zorgt ervoor dat je perfect het resultaat van iedere afzonderlijke marketingactie kunt inschatten.”
3. Definieer duidelijke doelstellingen
“Meten is weten: het cliché is zo groot als een immense wolkenkrabber. Toch kunnen we er niet omheen dat dit cruciaal is voor elke marketingcampagne. Om zoveel mogelijk impact te kunnen genereren, begin je met het vastleggen van duidelijke ambities. Wil je nieuwe klanten bereiken? Mik je liever op het genereren van meer omzet bij bestaande klanten? Welk terugverdieneffect (return on investment) verwacht je? Marketingcampagnes slorpen behoorlijk wat budget op, dus is het essentieel om ze zo goed mogelijk voor te bereiden. Als je het verstandig aanpakt, kan elke euro die je in een bepaalde campagne stopt, nuttige informatie voor volgende acties opleveren. Door te meten, kan je heel goed inschatten welke initiatieven tot de grootste respons hebben geleid.”