Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 11/08/2023

“Verrijkte data vergroten kans op succes”

Een marketingbudget vastleggen is behoorlijk uitdagend. Beslissen waaraan je dat budget uitgeeft om een optimaal resultaat te boeken, vergt evenzeer een evenwichtsoefening. Samen met Sander Gardin, bestuurder bij Pro-Mailing, staan we stil bij enkele cruciale aandachtspunten. 

De Expert: Sander Gardin - Pro-Mailing

1. Creëer specifieke responskanalen

“De impact van een welbepaald (online) marketinginitiatief, kan je heel goed meten door de doelgroep te laten reageren via een apart medium. Zo kan je werken met een specifieke kortingscode, die je uitsluitend via één weg hebt verspreid (bijvoorbeeld een code op een fysieke flyer, die de klant gebruikt voor een bestelling op een online platform). Ook het gebruik van QR-codes laat heel goed toe om de trafiek te meten die een bepaalde actie genereert. Hetzelfde geldt voor de opmaak van een specifieke landingspagina. Door af en toe dergelijke initiatieven op te zetten, krijg je een heel goed idee hoeveel elke nieuwe lead je kost. In functie daarvan kan je dan beter bepalen hoeveel ‘klikbudget’ je bij een volgende campagne investeert.”

2. Optimaliseer je data

“Je kan het effect van marketingacties ook verbeteren door je data te optimaliseren. Elk initiatief gaat onvermijdelijk gepaard met een percentage niet-bereikte klanten. Vaak komt dat omdat de data niet volledig actueel zijn. Zeker in de b2b-wereld geraakt je boodschap vaak niet bij een aantal leads omdat ze zijn verhuisd of zelfs volledig met hun zakelijke activiteiten zijn gestopt. Er bestaan tools om die zakelijke contactgegevens te corrigeren, of zelfs te verrijken met extra data. Daarbij denken we onder meer aan het aantal vestigingen, de organisatievorm, het aantal medewerkers, enzovoort. Slim inzetten op data leidt sowieso tot efficiënter werken en het minimaliseren van de ‘waste’ van je campagne.”

3. Ga slim om met socio-demografische gegevens

“In de b2c-markt, waar het aantal leads in principe altijd omvangrijker is dan in het b2b-segment, weegt data-optimalisatie nog zwaarder door. Het aantal grote bedelingen van retailspelers bij de brede bevolking neemt daardoor af. Ook voor hen helpt het aanzienlijk als zij van elke lead meer gegevens hebben. Hoe hoog is het inkomen van een gezin? Tot welke sociale klasse behoren ze? Huren ze een pand, of hebben ze hun woning gekocht? Hoeveel kinderen hebben ze? Dergelijke socio-economische data zijn cruciaal om je doelgroep beter af te lijnen, zodat je een grotere kans hebt dat je boodschap bij de juiste mensen terecht komt. Zo is het voor een keukenbouwer bijvoorbeeld minder relevant dat zijn boodschap bij huurders terecht komt, omdat die mensen veel minder geneigd zullen zijn om in een nieuwe keuken te investeren. Verstandig gebruik van dergelijke data laat toe om gerichter en doordachter te prospecteren.”

https://pro-mailing.be

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag