Uitdaging: Hoe zet ik een goed salesapparaat op? Dieter Vanthournout - bookU
BookU maakt een softwareplatform waarmee ondernemers hun personeelsplanning kunnen optimaliseren. Nieuwe klanten worden aangebracht dankzij een samenwerking met de sociale secretariaten. “Veel efficiënter dan zelf actief nieuwe klanten te contacteren en proberen te overtuigen”, zegt zaakvoerder Dieter Vanthournout.
Ondernemer Dieter Vanthournout startte een 7-tal jaar geleden met bookU, een platform dat voornamelijk kmo’s gebruiken voor hun personeelsplanning. “Want een efficiënte planning is geen evidentie meer in tijden met heel veel verschillende werkregimes, van fulltime en parttime medewerkers, tot flexi’s, interims en studenten.”
Vanthournout noemt 2 uitdagingen als de grootste uit zijn voorbije jaren als starter. “De softwaresector is een vrij kapitaalsintensieve sector, met de personeelskosten als één van de meest aanzienlijke uitgaven. Kort na onze opstart zijn we daarom op zoek gegaan naar financiering. House of HR van onderneemster Conny Vandendriessche, die ik ook via Bryo heb leren kennen, kocht de meerderheid van onze aandelen. Daarmee haalden we niet alleen voldoende financiële middelen in huis, ook de expertise van House of HR is de voorbije jaren echt een aanwinst geweest gebleken.” Ook voldoende klanten vinden was niet evident. “In de beginjaren belde ik zelf ondernemers en hr-managers op om hen te overtuigen om met bookU samen te werken. Maar ik boekte minder snel resultaat dan ik zelf wilde”, zegt Vanthournout.
Opportuniteiten
De coronacrisis zorgde op dat vlak voor verschillende opportuniteiten. “De horecaen evenementensector, waarin we toen vooral actief waren, viel compleet stil. In onze zoektocht naar alternatieven kwamen we bij de vaccinatiecentra terecht. Tijdens de vaccinatiecampagne mochten we 80 van de 92 centra in Vlaanderen voorzien van planningssoftware. Tijdens die periode werkten we heel nauw samen met sociale secretariaten zoals Liantis en Acerta. En we bouwden onze software ook om voor de de retailsector, samen met Colruyt Retail Partners. Dat heeft ervoor gezorgd dat we in die sector erg zijn gegroeid.”
Die samenwerking met de partners werd op termijn nog hechter. “De sociale secretariaten hebben er zelf ook baat bij dat hun klanten planningstools gebruiken, om de administratie naar hen toe te vergemakkelijken. Nu stellen zij bookU zelf voor aan hun klanten. Op die manier worden we sneller als betrouwbare en nuttige partner beschouwd. Een tip naar collega-starters is dan ook om je verkoopsmodel eens vanuit een andere invalshoek te bekijken. Wie weet komt daar wel een partnership uit de bus.”
Tip van Voka
Hoe kan je jouw klanten het snelst bereiken? Via welke kanalen? Wat zijn hun aankoopredenen? Het is van belang dat goed in beeld te hebben en van daaruit je salesstrategie op poten te zetten. Bij de groei van bedrijven zien we vaak een grote focus op het binnenhalen van nieuwe klanten, maar vergeet upselling bij bestaande klanten niet.