Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • “Langdurige samenwerking met freelancers is nu beste oplossing”

“Langdurige samenwerking met freelancers is nu beste oplossing”

  • 16/06/2023

Uitdaging: Werf ik medewerkers aan of werk ik beter met freelancers? Yentl Jacobs - Kaffie

Kaffie in Oostende brengt marketing en communicatie, maar dan net dat stapje verder. “Wij brengen niet alleen creatieve communicatie, we bekijken ook hoe we die marketing en communicatie schaalbaar kunnen maken en kunnen systematiseren”, zegt zaakvoerder Yentl Jacobs.

Kaffie Oostende

Yentl Jacobs en Simon Bronder startten vorig jaar met marketing- en communicatiebureau Kaffie. “We onderscheiden ons van andere bureaus door onze specialisatie in IT-toepassingen”, vertelt Jacobs. “Samen met de klant zoeken we naar manieren om hun communicatie schaalbaar te maken, en minder ad hoc. Bijvoorbeeld: door een portaal aan te bieden waar medewerkers, klanten en leveranciers marketingmateriaal kunnen downloaden, in plaats van altijd maar te moeten mailen via Wetransfer.

Starters krijgen heel wat uitdagingen voorgeschoteld, maar voor Yentl springen er 2 uit. “Wij bieden een erg abstracte dienst aan. Het is niet altijd evident om onze activiteiten op een duidelijke en overtuigende manier te pitchen bij potentiële klanten. Dat moeten we nog wat onder de knie krijgen. Daarnaast is het voor ons nog wat afwegen of we ons op een breed klantenbestand blijven focussen, zoals nu, of of we ons verdiepen in een bepaald segment van de markt.”

Flexibel

De keuze tussen een eventuele eerste medewerker aanwerven of werken met freelancers, hebben Yentl en zijn zakenpartner intussen al gemaakt. “Wij krijgen een pak vragen binnen rond marketing en communicatie die niet 100% aansluiten bij datgene waar wij zelf het best in zijn. Die bedrijven willen wij uiteraard graag verwelkomen als klant, om te bekijken in welk groter kader hun communicatie- en marketingvragen zich situeren. De kans is bijvoorbeeld reëel dat er IT-optimalisaties mogelijk zijn waarmee we hen kunnen verder helpen.”

“We hebben er inderdaad over getwijfeld of we geen medewerker moesten aanwerven voor zaken zoals branding, video’s of foto’s die we niet tot onze specialisatie rekenen. Maar we hebben intussen beslist dat een langdurige samenwerking met verschillende freelancers op dit moment voor ons de beste oplossing is. Op die manier zijn we flexibel én kunnen we de meest geschikte persoon aan elke opdracht of vraag linken.”

Over zijn deelname aan Bryo is Yentl Jacobs opvallend positief. “Tot nu toe is het traject wat mij betreft erg verrijkend geweest. Enerzijds is het leerrijk om met andere ondernemers in dialoog te gaan en te horen welke uitdagingen zij tegenkomen op hun pad. Anderzijds word je als deelnemer in contact gebracht met sprekers die al jaren in het vak staan. Zij vormen dan weer het ideale klankbord waarbij je minder evidente zaken zoals prijszetting kan aftoetsen.”

www.kaffie.co

Tip van Voka

Analyseer de aard van het werk waarvoor je een medewerker of freelancer wil inschakelen. Som eens alle taken op die verricht moeten worden. Heb je vooral taken die consistent en continu zijn? Dan zal het aannemen van medewerkers een goede keuze zijn. Als je taken eerder projectmatig zijn of je veel flexibele expertise nodig hebt, zal werken met freelancers voordeliger zijn. Hun diensten kan je immers inschakelen wanneer je ze nodig hebt, zonder de verplichtingen van een fulltime medewerker.

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie