Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • “Groot verschil tussen de traject- en projectbusiness”

“Groot verschil tussen de traject- en projectbusiness”

  • 16/06/2023

Uitdaging: Wat doe ik als er iets op mijn weg komt en ik het niet meer zie zitten? Stijn Blomme - Webdoos

Stijn Blomme maakt met Webdoos al 15 jaar digitale oplossingen en software op maat. Een tweetal jaar geleden startte hij met de spin-off Smart Lions, waarmee hij een platform ontwikkelde voor opleidingsverstrekkers. “De weg die we daarmee hebben afgelegd was lastig en met momenten uitzichtloos, maar we hebben veel geleerd uit die periode.”

Stijn Blomme - Webdoos

Het softwareproduct Smart Lions is specifiek gericht op professionele opleidingsverstrekkers. “Ons platform bundelt alle informatie rond opleidingen, van administratie en attestatie tot accreditatie en facturatie. Enerzijds is het platform ontwikkeld zodat de opleidingsverstrekkers er gemakkelijk alle informatie kunnen bundelen en raadplegen. Maar het is evenzeer gemaakt voor de werkgevers en werknemers die het gebruiken.”

Smart Lions was een spin-off van Webdoos. “Wij maken met Webdoos digitale oplossingen en software op maat. Dat betekent dat wij daarmee een antwoord bieden op concrete vragen van klanten, in functie van het budget dat ze hebben, hetgeen ze van het product verlangen en de deadline. Dat zijn vrij beperkende factoren, vandaar dat we luidop begonnen te dromen van een eigen product dat we vrij konden ontwikkelen. We zouden het pas aan de man brengen eens het af was.” Die vrijheid zou uiteindelijk een gigantische valkuil blijken. “Er was geen vooropgesteld budget, er was geen deadline. Daardoor bleven we maar werken aan ons project en bleven we extra features toevoegen. Tot op een punt dat ons platform te complex was geworden en dat er structurele fouten in geslopen waren. Het deed gewoon niet meer wat het moest doen.”

Smart Lions zat compleet vast. “We maakten geen noemenswaardige vooruitgang meer. De ondergang van wat oorspronkelijk een steengoed project leek, was nabij. Dat we uit die put zijn geraakt, hebben we te danken aan verschillende factoren. We werden benaderd door klanten die interesse hadden in het platform, waardoor we opeens wel rekening moesten houden met budgetten en deadlines en we gerichter moesten werken. Met ons team hebben we toen ook besloten dat we geen extra’s meer zouden toevoegen zolang die niet voortvloeiden uit een concrete vraag of nood van de klant. Door die 2 veranderingen zijn we terug op het goede spoor geraakt en hebben we uiteindelijk ook een degelijk platform kunnen afleveren waar we trots op kunnen zijn. We hebben uit die periode geleerd dat er een groot verschil is tussen de trajectbusiness, waarbij je een product maakt met een concrete eindgebruiker in gedachten, en de productbusiness, waarbij je een eigen product ontwikkelt en klanten of gebruikers zich pas melden eens het product vorm heeft gekregen. Je mindset moet helemaal anders zijn.”

www.webdoos.be

Tip van Voka

Zeg nee tegen veronderstellingen. Zorg dat je, vanuit externe hoek, de assumpties die je maakt aftoetst. Ga continu in dialoog met je prospecten en klanten om je veronderstellingen af te toetsen. En vraag door, zodat je een product ontwikkelt waar de markt van wakker ligt.

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie