In Zuid-West-Vlaanderen zijn het aantal kranen voor wegeniswerken niet meer op één hand te tellen. Op het op- en afrittencomplex van de E17 in Waregem werkte men afgelopen zomer nog De Vlecht af, waardoor het verkeer er stukken vlotter verloopt dan voorheen. In Kortrijk is men dan weer bezig met de aanleg van de zogenaamde trompetaansluiting tussen de R8 en de A19. Met die nieuwe aansluiting zal het verkeer er stukken vlotter en veiliger kunnen verlopen. Vanaf dit jaareinde kunnen we ook de heraanleg van het kruispunt Belgiek in Deerlijk van onze lijst schrappen. Vanaf augustus gaat ook daar de spade in de grond en zal het kruispunt worden aangepakt.
Op het kruispunt Belgiek zal men onder andere werk maken van een bypass tussen de Breestraat en de Vichtsesteenweg. Daardoor zal het verkeer richting de E17 niet langer via het kruispunt zelf moeten rijden. Ook wie vanuit de Breestraat richting de Vichteknokstraat wil rijden, zal niet langer via het kruispunt moeten. 2 belangrijke ingrepen om het verkeer vlotter te laten verlopen. Tegelijkertijd maakt men het voor fietsers en voetgangers een pak veiliger.
Voor Voka West-Vlaanderen is een vlotte mobiliteit al langer een prioriteit, zowel voor onze logistieke stromen als voor het woon-werkverkeer. We pleitten de afgelopen jaren steevast voor de realisatie van de trompetaansluiting, een herintekening van de op- en afritten in Waregem en de heraanleg van het kruispunt Belgiek. We zijn dan ook opgetogen dat die 3 werven eindelijk van het verlanglijstje geschrapt kunnen worden.