Skip to main content
  • Nieuws
  • De échte volledige brexit geldt vanaf juli

De échte volledige brexit geldt vanaf juli

  • 08/04/2022

In juli start voor de bedrijven die met het Verenigd Koninkrijk handelen, de 3de en laatste fase van de brexit. Dan eindigt de transitieperiode en gelden definitief alle maatregelen na de uitstap uit de Europese Unie. In nauw overleg met de havengemeenschap van Zeebrugge bereiden Britse ambtenaren die laatste omschakeling voor: “Het belangrijkste is dat de handel blijft stromen”.

Apzi - brexit

Als de haven van Zeebrugge zich vlot doorheen de eerste 2 transitiefases van de brexit werkte, dan is dat een pluim op de hoed van alle betrokken bedrijven, besturen en organisaties. “De gezamenlijke initiatieven hebben gewerkt”, zegt Heather Jones, afscheidnemend deputy director van de Borders Trade and Brexit Opportunities Unit (BTBOU). Dat team Britse topambtenaren staat in voor het begeleiden van een vlotte handelstrafiek met België, Nederland, Frankrijk, Ierland en Spanje. “De grootste uitdaging was om alle betrokken spelers – havens, douanes, scheepvaartmaatschappijen, transporteurs, verladers,… – voor te bereiden op de transitiefases. Daarbij draait alles rond het begrip ‘readiness’. Bijvoorbeeld in Zeebrugge organiseerden we, in samenwerking met de plaatselijke verantwoordelijken, vóór de pandemie 3 druk bijgewoonde industry days. Telkens stelden honderden Belgische bedrijfsmensen rechtstreeks vragen aan de Britse en Belgische ambtenaren.”

Daarnaast installeerde BTBOU een overleg- en informatieorgaan met de handelsfederaties. Het Belgische BIFCOM (Border Industry Facilitation Committee) wordt voorgezeten door Raymond Troch (ex-ICO) en Heather Jones’ opvolger Richard Miller. “Dit team is het luisterend oor voor de vragen en wensen van de Belgische stakeholders. Alles draait om het faciliteren van een grensverkeer en vloeiende havenoperaties. Het is alvast een voordeel dat de trafiek met België grotendeels uit onbegeleide vracht bestaat, waardoor na de hindernissen van de beginperiode het model al snel zeer goed werkte”, zegt Jones.

Alles draait om het wegnemen van fricties. Onder meer dankzij data-uitwisseling neemt de druk op supply chains af. Elke samenwerking heeft slechts één doel: 'trade must flow'.

Stephen Webb, Director general BTBOU

RX/SeaPort helpt

“Wij zullen het werk op dezelfde manier voortzetten”, zegt Richard Miller. “We hielden onder meer vóór elke transitiefase levensechte stresstesten voor de supply chain. We deden bijvoorbeeld in samenwerking met scheeps- en terminaloperator CLdN een volledig transport met echte lading tussen Zeebrugge en Killingholme. Momenteel plannen we testen voor de laatste verandering, die in juli ingaat.”

Director general van BTBOU Stephen Webb benadrukt het belang van de Belgische knowhow. “Tal van Britse havens hadden alleen maar ervaring met Europese trafiek. Dus konden ze van Zeebrugge, Antwerpen en North Sea Port veel leren over hoe je met derde landen handel drijft. Voor veel van die Britse havens was de uitdaging enorm: er was een massa nieuwe kennis, grensinfrastructuur en IT nodig. De tweede aanpassing na 1 januari 2022 verliep al veel vlotter. De veranderingen na 1 juli zullen groot zijn, maar we putten vertrouwen uit de ervaringen.”

“Alles draait om het wegnemen van fricties. Onder meer het uitwisselen van data tussen bijvoorbeeld het platform RX/SeaPort van Zeebrugge en de systemen van Britse havens, neemt de druk op supply chains weg. Elke samenwerking dient slechts één doel: ‘trade must flow’”, besluit Webb.

(RJ - Eigen foto)

Voka x Apzi

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie