Skip to main content
  • Nieuws
  • Zorggroep H. Hart werkt aan digitalisering

Zorggroep H. Hart werkt aan digitalisering

  • 25/02/2022

Methodiek van design thinking gebruikt

Zorggroep H. Hart uit Kortrijk ontwikkelt een nieuw digitaal platform om maaltijdkeuzes op te nemen, bestellingen te doen en de bedeling van maaltijden te verbeteren. Nu gebeurt alles manueel. Het is de bedoeling dat het systeem gebruiksvriendelijker is voor de bewoners en minder arbeidsintensief voor de zorgkundigen. De groep werkt voor die uitdaging samen met Designregio Kortrijk, Voka West-Vlaanderen en Studio Dott.

Zorggroep H. Hart werkt aan digitalisering Justine Asselman

Zorggroep H. Hart probeert al een tijdje de maaltijdbedeling in haar zorgcentra te digitaliseren, maar stootte daarbij op moeilijkheden. Bestaande software schiet op heel veel vlakken tekort en dus verloopt alles er nog manueel, met bottlenecks, vele personeelsuren, een grote foutmarge en een grote papierberg als gevolg. “Op verschillende campussen in Kortrijk, Roeselare en Beveren-Leie vinden zorgbehoevende senioren of personen met dementie een thuis bij ons”, zegt Justine Asselman van H. Hart. “Eén van hun kleine gelukjes zijn de dagelijkse menu’s die ze kunnen samenstellen uit het hele ruime aanbod. We begeleiden onze bewoners bij hun keuze, geven de keuze in in het systeem, doen de nodige bestellingen, verdelen en serveren het eten,… Dat vraagt heel veel tijd en energie.”

De methodiek van design thinking kan helpen om daarvoor oplossingen te ontwikkelen. Daarom zette H. Hart een consortium op met Designregio Kortrijk en Voka West-Vlaanderen, met financiële steun van de Vlaamse overheid. Allround design- en innovatiestudio uit Antwerpen Studio Dott. begeleidt het cocreatief traject.

Analyse cruciaal

“Bij traditionele probleemoplossingen wordt te vaak te snel gezocht naar digitale tools en technologische oplossingen, en wordt de analyse ondergewaardeerd. Terwijl die fase net cruciaal is”, vertelt Marijke Bouciqué, Senior Advisor Innovatie en Digitalisatie van Voka West-Vaanderen. “De designers van Studio Dott. gingen praten met alle stakeholders: het management, de bewoners en hun familie, de administratieve medewerkers, het keukenpersoneel en de kok, tot en met de zorgkundigen. Daaruit kwamen verschillende zaken naar voor. De bewoners moeten hun keuzes ongeveer een maand voordien doorgeven en kunnen die niet meer wijzigen. Bovendien is het bevragen en verwerken van de maaltijdkeuzes versnipperd over verschillende personeelsleden en (analoge) kanalen, waardoor er fouten gebeuren en het proces vertraagd wordt.”

Studio Dott. ontwikkelde een proces waarbij gebruikgemaakt wordt van digitale tools en artificiële intelligentie. “Een digitaal systeem kan van bij de opmaak van menu’s al rekening houden met bepaalde diëten en voorkeuren van bewoners. Het is ook gebruiksvriendelijker voor bewoners, want het aanbod kan gevisualiseerd worden. Het is flexibeler, want keuzes kunnen aangepast worden, met minder afval tot gevolg. De foutmarge is veel kleiner en er worden heel wat uren mee uitgespaard. Het biedt dus zowel voordelen voor de bewoners als voor het personeel.”

Het volledige digitale proces is intussen uitgedacht. Nu volgt de volgende stap: het opzetten van een digitaal platform. “Daarvoor gaan IT-experts aan de slag met de specificaties die uitgeschreven zijn. Zij zullen een platform bouwen en tussendoor ook testen. Want ook dat is deel van design thinking: op basis van voortschrijdend inzicht wordt de nieuwe technologie voortdurend aangepast”, besluit Marijke. (JM - Foto Kurt)

EFRO     EU

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie