Skip to main content
  • Nieuws
  • Standpunt: Bert Mons - gedelegeerd bestuurder

Standpunt: Bert Mons - gedelegeerd bestuurder

  • 25/02/2022

Opgebouwde leerachterstand vraagt dringend relanceplan voor het onderwijs

De afgelopen 2 jaar waren door de coronapandemie dramatisch voor ons onderwijs. De klas- en schoolsluitingen volgden elkaar in sneltempo op. En scholen die wel openbleven, zagen hun effectieve lestijden beperkt door afwezige leerkrachten en onvolledige klassen. Nu we eindelijk de te strenge quarantaineregels laten varen, is er beterschap op komst. Maar de opgestapelde leerachterstand maken we niet zomaar weer goed. Als we deze schoolse achterstand niet aanpakken, zal de coronageneratie de gevolgen dragen in hun verdere schoolloopbaan en ook in hun professionele carrière. Onze Vlaamse economie moet het hebben van goedgeschoolde medewerkers. Investeren in onze jongeren is investeren in onze toekomstige welvaart.

Bert Mons

Al voor het derde schooljaar op rij stapelen de leerverliezen zich op. Onderzoek toont telkens aan hoe dramatisch de situatie is. Na het eerste coronaschooljaar waren de schoolsluitingen en het afstandsonderwijs verantwoordelijk voor een half jaar schoolse achterstand. In het tweede coronaschooljaar werd die achterstand niet weggewerkt en zelfs versterkt. Voor dit schooljaar is er nog geen onderzoek naar leerverliezen afgerond, maar de achterstand dreigt nog verder te zijn opgelopen. Vele klassen zaten al talloze uren in de studie, of erger nog: weeral thuis. De schoolse achterstand is algemeen, maar treft de kinderen met een uitdagende thuissituatie het hardst. Net zij zouden het meeste baat hebben bij een ononderbroken schoolcarrière.

De corona-achterstand komt bovenop de gestage achteruitgang van de Vlaamse onderwijskwaliteit. Ooit was Vlaanderen wereldtop, maar die tijden liggen al 20 jaar achter ons. Ons onderwijs kost steeds meer geld en toch daalt de kwaliteit.

Het leerverlies van vandaag, betekent het productiviteitsen welvaartsverlies van morgen. En het verlies aan groei is niet het enige effect.

Bert Mons - Gedelegeerd bestuurder

Alle alarmbellen moeten afgaan. We kunnen ons geen algemene kennisdaling veroorloven. Vlaanderen is arm aan grondstoffen, maar traditioneel rijk aan goedgeschoolde medewerkers. De echte effecten van deze 3 coronaschooljaren zullen zich op lange termijn laten voelen. Het leerverlies van vandaag, betekent het productiviteits- en welvaartsverlies van morgen. En het verlies aan groei is niet het enige effect. De getroffen kinderen zullen in hun latere professionele loopbaan gemiddeld gesproken minder verdienen en een hogere kans op werkloosheid kennen. Dat weten we uit studies naar de effecten van de grote lerarenstaking in het Franstalige onderwijs midden de jaren 90.

Hoe halen we die leerachterstand in? Geef meer lesuren aan de getroffen leerlingen. Dat klinkt eenvoudiger dan het is. Korten we de vakantieperiodes in? Verlengen we de schooldag? Kan de bedrijfswereld een rol opnemen? Met meer opleidingen op de werkvloer? Met de inzet van ondernemers in de klas? Ideeën zijn er genoeg, het volstaat om de aanbevelingen van de commissie beter onderwijs open te slaan.

Voka roept op om experten samen te brengen om het beleid hierin te adviseren. Doe dat snel. Tegen de paasvakantie moet er een keuzelijst op tafel liggen zodat we voor de zomer van start kunnen gaan met een relanceplan voor ons onderwijs.

De Vlaamse ondernemingen hebben er alle belang bij om de onderwijskwaliteit weer op een hoog peil te krijgen. Elke werkgever schreeuwt nu al om nieuwe medewerkers. De krapte op de arbeidsmarkt zal niet verdwijnen. We hebben elke morzel talent nodig, willen we samen blijven groeien. Daarom moeten we het opnemen voor onze jonge mensen en hun leerachterstand wegwerken. Experten moeten met de scholen op korte termijn een relanceplan ontwikkelen en uitrollen.

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie