Skip to main content
  • Nieuws
  • Ondernemers & Co: SD Worx - Het nieuwe mobiliteitsbudget: eenvoudiger, soepeler én uitgebreider

Ondernemers & Co: SD Worx - Het nieuwe mobiliteitsbudget: eenvoudiger, soepeler én uitgebreider

  • 11/02/2022

Het mobiliteitsbudget als alternatief voor de bedrijfswagen kende nog maar weinig succes. Daarom gooide de Belgische regering het eind 2021 over een andere boeg. Deze nieuwe regels gelden sinds 1 januari 2022.

#1 Gedaan met wachttermijnen voor werknemers

Zodra een werknemer in aanmerking komt voor een bedrijfswagen – bv. door promotie – kan hij onmiddellijk een mobiliteitsbudget krijgen. Geen onderscheid meer tussen anciens, nieuwe of bevorderde werknemers, dus. Wel moet hij behoren tot/terechtkomen in een functiecategorie die recht geeft op een bedrijfswagen.

#2 Duurzame mobiliteit wordt verplicht

Het mobiliteitsbudget bestaat nog altijd uit dezelfde 3 pijlers:

  • pijler 1: milieuvriendelijke bedrijfswagen met een max. CO2- uitstoot van 95 g/km
  • pijler 2: duurzame mobiliteit, zoals openbaar vervoer of fietsen
  • pijler 3: cash, het deel van het mobiliteitsbudget dat de werknemer niet gebruikt voor de financiering van een milieuvriendelijke bedrijfswagen en/of duurzame mobiliteitsmodi

Vanaf 2022 moet je minstens een aanbod hebben in pijler 2.

#3 Meer duurzame keuzemogelijkheden

Om werkgevers te helpen om aan voorgaande verplichting te voldoen, wordt pijler 2 opengetrokken. Per categorie zijn dit de nieuwigheden die binnen het mogelijke budget vallen:

Openbaar vervoer

  • abonnementen voor het openbaar vervoer voor inwonende gezinsleden
  • voor de werknemer zelf moet het abonnement niet meer gelinkt zijn aan zijn woon-werkverkeer, elk type abonnement is dus mogelijk
  • parkeerkosten die verband houden met het gebruik van openbaar vervoer

Zachte mobiliteit (fietsen, bromfietsen, step, monowheel …)

  • stallingskosten
  • niet-verplichte uitrusting die de zichtbaarheid en bescherming van bestuurder en passagier verbeteren (zoals fietshelmen en fluohesjes)
  • exclusieve voetgangerspremie van max. 0,25 euro voor de woonwerkafstand die een werknemer te voet aflegt (of met een step, monowheel,…)
  • elektrische drie- en vierwielers geschikt voor personenvervoer
  • afsluiten van een lening voor de financiering van zachte mobiliteitsmodi

Huisvesting

  • interesten en kapitaalaflossingen van een hypothecaire lening of huurkosten van werknemers die binnen een straal van 10 km van het werk wonen (vroeger: 5 km en geen kapitaalaflossingen).

Belangrijk: wanneer een werknemer vooral van thuis werkt, is zijn woonplaats voor de betrokken maanden de normale werkplek. Hierdoor kan hij het mobiliteitsbudget inzetten – ook al woont hij bv. op 25 km van kantoor. Voorwaarde is wel dat je huisvestingskosten als keuzemogelijkheid opneemt in het mobiliteitsbudget.

Je mag je beperken tot een aanbod dat administratief beheersbaar is en uiteraard ook aansluit bij de mobiliteitsbehoeften van je personeel.

#4 Invoering van minimum- en maximumbudgetten

Om misbruiken tegen te gaan, wordt het mobiliteitsbudget sinds 1 januari 2022 begrensd. Zo moet het minstens 3.000 euro bedragen, tot max. 1/5de van het bruto jaarloon van de werknemer. Het absolute plafond per kalenderjaar ligt vast op 16.000 euro. Handig om te weten: kende je al een mobiliteitsbudget toe vóór 3 december 2021 – de publicatiedatum van de nieuwe wet – dan krijg je nog tot 1 januari 2023 om je aan deze grenzen aan te passen.

#5 Enkel emissievrije bedrijfswagens vanaf 2026

Vanaf 1 januari 2026 kunnen werknemers enkel nog bedrijfswagens kiezen zonder CO2-uitstoot: volledig elektrische wagens of wagens op waterstof. Deze regel zal overigens gelden voor alle gemotoriseerde voertuigen die binnen het mobiliteitsbudget vallen, maar ook voor autodelen en diensten voor wagenverhuur met chauffeur.

Barbara Van Goeye, Kantoordirecteur KMO Brugge bij SD Worx 

SD Worx

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie