Hoe zorg je ervoor dat talent voor jouw bedrijf kiest en niet voor een ander? Een aantrekkelijk aanbod is één ding, maar om boven het maaiveld uit te steken in deze war for talent, maak je het verschil met je rekruteringsproces. Een slimme voorbereiding en goede ‘candidate experience’ zijn de sleutels tot succes.
Stap 1: het profiel bepalen
In een krappe arbeidsmarkt begint duurzame en efficiënte rekrutering bij een langetermijnplanning. Waar gaat je bedrijf naartoe in de toekomst? Plan je een uitbreiding, nieuwe producten of diensten, of wil je inzetten op moderne technologieën? Breng je ambities in kaart, zodat je kunt inschatten welke werknemers je wanneer nodig hebt.
Duidelijke functieprofielen geven een houvast om je personeelsbehoefte optimaal af te stemmen op de ontwikkeling van je bedrijf. Ze bevatten de competenties, taken en verantwoordelijkheden die je zoekt, maar ook welke meerwaarde dit specifieke profiel toevoegt aan je bedrijf – nu en in de toekomst. Trek je het nog breder door ook persoonlijkheidskenmerken, normen en waarden te formuleren die bij je bedrijfscultuur passen, dan heb je een krachtig profiel van je ideale werknemers in handen.
Wacht niet om je boodschap te delen met de buitenwereld tot je in allerijl op zoek moet naar een extra werkkracht. Maak je employer brand zichtbaar door de sfeer in je bedrijf te visualiseren met aantrekkelijke foto’s, video’s van je medewerkers en sterke verhalen op je website en social media. Zo krijgen kandidaten meteen een inkijk in jouw werkplek én stijgt de kans dat ze willen deel uitmaken van je team.
Stap 2: een wervende vacature verspreiden
Voor veel kandidaten is je vacature de eerste kennismaking met je bedrijf. Dan beslissen ze vaak al of je organisatie en job matchen met wat ze zoeken. Maar… weinig vacatureteksten gaan verder dan een summiere, droge opsomming van vereiste competenties en jobgerelateerde taken. In de war for talent solliciteer je als werkgever net zo goed bij mogelijke kandidaten. Bevlogen omschrijven wat de job inhoudt, wat je bedrijf doet, waar je voor staat en wat de toekomst brengt, is een must. Daarnaast zet je de elementen in de verf die je bedrijf uniek maken, welke leer- of ontwikkelingsmogelijkheden je biedt en wat de kandidaat precies kan betekenen binnen je team. Kortom, geef enthousiast – maar eerlijk! – weer waarom het zo fantastisch werken is in je bedrijf.
Tip: laat je vacature (of toch de eerste versie) uitschrijven door je medewerkers. Zij zijn niet alleen het best op de hoogte van de taken en verantwoordelijkheden die bij de job horen, maar ze kunnen ook een realistisch beeld scheppen van een typische werkdag of -week. En kies eens voor een rekruteringsvideo. Daarin besteed je automatisch minder aandacht aan strikte vereisten, maar laat je vooral je enthousiaste bedrijfscultuur spreken.
Stap 3: een efficiënte sollicitatieprocedure opzetten
Logge aanwervingsprocedures met talloze rondes vol interviews, tests en proefopdrachten? Daar bedanken kandidaten steeds vaker voor. Wil je vermijden dat een ander bedrijf talent wegkaapt, hou je sollicitatieproces dan kort én neem snel een beslissing.
Een vlot sollicitatieproces draagt bij aan een positieve ‘candidate experience’. Daarmee haal je niet alleen makkelijker die ene kandidaat binnen, ook andere sollicitanten zullen zich sneller aanmelden. Uit ons onderzoek blijkt namelijk dat maar liefst 97% van de kandidaten die een aangenaam sollicitatieproces achter de rug hebben, anderen zou aanraden om er ook te solliciteren. En meer dan de helft (55%) vertelt zijn netwerk over die positieve ervaring – zelfs afgewezen kandidaten!
Met transparantie rond loon en extralegale voordelen, een aangenaam gesprek en respect laat je meteen een goede indruk achter bij je sollicitanten. Ook duidelijkheid over de volgende stappen in de selectieprocedure, persoonlijke communicatie en eerlijke, opbouwende feedback krikken de candidate experience op. Enthousiaste recruiters die merkbaar hun huiswerk hebben gedaan en met een open blik het gesprek aangaan, scoren het best.
Barbara Van Goeye, Kantoordirecteur KMO Brugge bij SD Worx