Skip to main content
  • Nieuws
  • POM West-Vlaanderen investeert in duurzame toekomstgerichte logistiek

POM West-Vlaanderen investeert in duurzame toekomstgerichte logistiek

  • 18/11/2022

De voorbije jaren maakte POM West-Vlaanderen werk van de uitbouw van een netwerk van multimodale platformen. In Roeselare opent binnenkort na Wielsbeke een tweede rivierterminal. De werken aan 2 regionale overslagcentra in de Westhoek zijn aan de gang. Aangevuld met het spoorwegplatform LAR (Lauwe-Aalbeke-Rekkem), Avelgems Container Terminal (AVCT) en diverse mogelijkheden vanuit Zeebrugge zijn er heel wat opportuniteiten voor West-Vlaamse bedrijven om hun goederenstromen te verduurzamen.

West-Vlaams multimodaal netwerk

“Een groot deel van het goederenvervoer gebeurt momenteel nog altijd via snelwegen”, weet Jean de Bethune. “Wij stimuleren West-Vlaamse bedrijven om over te schakelen op synchromodaal transport. Spoor- en waterwegen schuiven we naar voor als duurzame alternatieven voor het wegtransport. Deze synchromodaliteit levert bedrijven niet alleen de optimale transportoplossing, maar vaak ook lagere transportkosten en een kleinere ecologische voetafdruk”, vertelt Jean de Bethune, voorzitter van POM West-Vlaanderen. “Samen met De Vlaamse Waterweg investeren we in multimodale overslagplatformen. Zo maken we goederenvervoer binnen onze provincie efficiënter en klaar voor een duurzame toekomst.”


River Terminal Roeselare

“Voor River Terminal Roeselare, op het kanaal Roeselare-Leie, zoeken we een exploitant. Dit overslagcentrum bestaat uit een kaaimuur van 230 meter waar schepen aanmeren en een kaaiplateau van 18.000 m² met een aanpalend terrein van 9.000 m² dat als opslagruimte ingezet kan worden. De terminal werkt complementair aan de rivierterminal in Wielsbeke, waar de focus hoofdzakelijk ligt op containers. Deze terminal mikt voornamelijk op transport van bulk en palletten.”


Regionale overslagcentra in Veurne en Diksmuide

Ook de Westhoek krijgt er 2 kaaimuren bij. In Veurne (aan de Lovaart) komt er een kaaiplatform van 325 m² met aansluitstrook van 292 m² en in Diksmuide (aan de IJzer ter hoogte van Heernisse) een kaaiplatform van 325 m² met aansluitstrook van 163 m². “De duurzame ontsluiting van de Westhoek is voor ons belangrijk. Daarnaast experimenteren we hier ook met innovatieve technologieën zoals autonome en onbemande vaartuigen.”


River Terminal Wielsbeke

Overslagcentrum River Terminal Wielsbeke ligt langs de Leie. Uitbater Shipit zorgt voor de overslag van bulk en palletten, Delcatrans voor de overslag van containers. “Met het oog op de sterk groeiende containertrafiek, bouwden we de River Terminal Wielsbeke verder uit”, vertelt Jean de Bethune. “De huidige kaaimuur werd verlengd tot 325 meter, het kaaiplateau kreeg er 25.000 m² bij en er werd een interne wegenis aangelegd om de bereikbaarheid te vergroten en het aanpalende terrein van 33.000 m² te kunnen aansnijden.”


Gratis laagdrempelig multimodaal advies voor bedrijven

Het is belangrijk dat deze multimodale platformen ook effectief gebruikt worden. “Samen met Multimodaal.Vlaanderen overtuigen we ondernemers om spoor- en waterwegen op te nemen in hun logistieke keten. Dat doen we via advies op maat. Experts bekijken elk project en brengen haalbare, duurzame alternatieven in kaart”, besluit Jean de Bethune.

Analyseer je goederenstromen en laat ook je businesscase uitrekenen op www.pomwvl.be

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie