Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • De Expert: Floris Benoit - Studio Copain

De Expert: Floris Benoit - Studio Copain

  • 26/08/2022

“Pas je marketingplan aan voor 2023”

Alles verandert, ook in de marketingwereld. Wat gisteren nog prima werkte, levert morgen vermoedelijk al minder resultaat op. Het is daarom nuttig regelmatig stil te staan bij de evolutie van je marketingplan en dat regelmatig aan te passen. Met een verrekijker kunnen we 2023 al voorzichtig naderbij zien sluipen… Floris Benoit, allemansvriend bij Studio Copain, doet uit de doeken hoe je je het best voorbereidt. 

De Expert: Floris Benoit - Studio Copain

1. Laat geen data verloren gaan door verouderde meetsystemen

“Meten is weten: het cliché is zo oud als de straat, maar blijft razend actueel. Wees evenwel aandachtig voor de evolutie van meetsystemen, want ook die veranderen voortdurend. Zo is Google Analytics 4 recent gelanceerd en verzamelt Universal Analytics (UA) vanaf 1 juli 2023 geen data meer. Je doet er goed aan nu al met je marketingpartner rond tafel te zitten om tijdig naar deze nieuwe versie over te stappen. Wie te lang bij de vorige blijft hangen, loopt namelijk het risico om erg veel data zomaar verloren te zien gaan. Dat zou zonde zijn van alle tijd, energie en middelen die je daar hebt ingestoken. Hoe sneller je aan de omschakeling begint, hoe beter je bent voorbereid op de toekomst.”

2. Hou de vinger aan de pols van je doelgroep

“Je doelgroep goed kennen is een eerste gouden regel van elke marketeer. Alleen: in hoeverre ken je die mensen vandaag nog echt? De coronacrisis, de oorlog in Oekraïne en andere maatschappelijke evoluties hebben een grote impact op het consumentengedrag. Het is dan ook verstandig om enkele essentiële vragen opnieuw te stellen, zoals: heeft mijn doelgroep nog dezelfde wensen? Is die doelgroep überhaupt nog wel dezelfde? De antwoorden op dergelijke vragen hebben we bij Studio Copain gebundeld in het e-book ‘Date je doelgroep’. Op die manier kan je jouw segment weer een stuk duidelijker aflijnen. Die informatie is cruciaal om kostenefficiënt te adverteren en heel gericht aan marketing te doen.”

3. Ga voluit voor emotie

“Trendstudies voorspellen van welke kanalen we in 2023 en daarna veel mogen verwachten. Die prognoses zeggen iets, maar we mogen ons daar ook niet op blindstaren. Uiteraard zijn data van goudwaarde tijdens alle fases van een marketingcampagne. Minstens even belangrijk is het om de basis niet uit het oog te verliezen. Zo stellen we vast dat marketing, meer dan ooit, minstens voor de helft draait rond emotie. Wie dankzij emotie de juiste snaar bij de doelgroep weet te betokkelen, maakt het verschil tussen een product (vooral de functionele eigenschappen ervan) en een merk (dat de hele beleving rond een bepaald product creëert). In tijden van crisis vinden mensen het heel fijn als iets hen aan het (glim)lachen brengt. Een goede marketingactie kán dat. Zit daarom samen met je marketingbureau, bij voorkeur met de creatieve copain daar, om je campagne te larderen met emotie en creativiteit.”

www.studiocopain.be

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag