Skip to main content
  • Nieuws
  • De Expert: Floris Benoit - Studio Copain

De Expert: Floris Benoit - Studio Copain

  • 09/09/2022

De Heilige Graal? Ook in de marketingwereld bestaat ze niet. Toch hoef je geen eindeloze budgetten uit te geven aan je marketingbureau om tastbare resultaten te bereiken. Door efficiënter te werken, geef je minder centen uit aan je volgende campagne. Floris Benoit, aanvoerder van digitalmarketingbureau Studio Copain uit Wevelgem, geeft 3 nuttige tips.

De Expert: Floris Benoit - Studio Copain

1. Meet en test voldoende

“Een campagne waaruit je geen concrete data haalt, is eigenlijk weggesmeten geld. Je doet er goed aan je vooraf af te vragen wat de campagne je moet opleveren. Met die doelstelling voor ogen kan je in de diverse fases van een marketingactie gaan meten én concreet bijsturen. Zo is het bijvoorbeeld nuttig om met een kleinschalig budget te gaan testen welk kanaal de meeste leads oplevert. Dat kan LinkedIn zijn, maar ook een e-mailcampagne, Facebook, een actie van een telefooncentrale, et cetera.”

“Vervolgens kan je het grootste deel van het budget besteden aan de kanalen die tijdens zo’n test de meeste tractie genereren. Via steekproeven kan je ook zien welk beeld en welke tekst het best aanslaan bij je doelgroep. Vanuit ervaring weten we dat de resultaten daarvan niet altijd overeenstemmen met het buikgevoel van de ondernemer. Meetsystemen zoals Google Analytics, LinkedIn Campaign Manager of Meta Ads Manager leveren een schat aan bruikbare data op.”

2. Pas je boodschap aan per kanaal

“Het klinkt als de logica zelve, maar alles begint bij weten wie je doelgroep is. De baseline ‘we zijn er voor iedereen’ werkt niet, want zo kan je nooit elke klant kostenefficiënt binnenhalen. Eenmaal je de doelgroep goed kent, selecteer je de meest geschikte kanalen én pas je de boodschap per kanaal aan. Bijvoorbeeld: een tv-spot van 30 seconden werkt op Facebook veel minder goed, omdat we die kanalen nu eenmaal anders gebruiken. De schermverhouding, het formaat, het geluid, de snelheid,… het zijn maar enkele van de facetten waarin media van elkaar verschillen. Het is belangrijk daar gepast op in te spelen.”

3. Wees alert voor dure woorden en veel gedoe

“Marketing draait om actie. Daar hoeft niet noodzakelijk een maandenlange strategie-oefening aan vooraf te gaan. Tegen het moment dat al die theorie omgezet is naar een concrete campagne, is er al heel veel tijd én geld verloren gegaan. Wees daarom kritisch voor marketingbureaus die eindeloos vergaderen met veel van hun eigen mensen rond de tafel. Een strategie kan je zelfs beter uitdokteren als je met een beperkt budget enkele mogelijkheden hebt getest, om daar vervolgens nadrukkelijk op in te zetten. Marketing hoeft geen synoniem te zijn voor zwaarwichtigheid, veel dure woorden en gedoe. No nonsense werkt minstens even goed en is doorgaans een stuk prijsgunstiger.”

Lees hier nog meer tips van expert Floris Benoit!

www.studiocopain.be

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie