Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Voka-team begeleidt startende ondernemers bij eerste stappen in bedrijfsleven

Voka-team begeleidt startende ondernemers bij eerste stappen in bedrijfsleven

  • 17/06/2022

“Start met je why”

Het team Jong Ondernemen van Voka West-Vlaanderen begeleidt jonge, startende ondernemers bij elke levensfase van hun bedrijf. Wie even met begeleiders Astrid De Clerck, Evy De Bruyker, Aline Geldhof en Hannes Careel praat, merkt meteen dat ze dat met hart en ziel doen. “Wij krijgen het er echt warm van als we ondernemers kunnen ondersteunen en hen zien groeien. Ze moeten het uiteraard vooral zélf doen, maar als jonge ondernemers ons laten weten dat ze zonder onze begeleiding nog niet zo ver zouden staan, krijgen wij een zeer goed gevoel.” 

Voka-team begeleidt startende ondernemers bij eerste stappen in bedrijfsleven Astrid De Clerck, Evy De Bruyker, Hannes Careel en Aline Geldhof.

Van een toekomstige ondernemer die nog zijn eerste stappen moet zetten op de markt tot een succesvolle starter die graag verder wil groeien, en alle ondernemers daar tussen: allemaal kunnen ze terecht bij het team Jong Ondernemen. “We bieden hen coaching op maat, aangepast aan de fase waarin hun bedrijf zich op dat moment bevindt”, zegt Aline.

Om dat zo gericht mogelijk te kunnen doen, worden de ondernemers in 3 groepen onderverdeeld. “De StandUp-deelnemer is de toekomstige ondernemer vol ideeën, die nog geen uitgekiend businessmodel heeft. Samen verfijnen we die ideeën, buigen we ons over een businessmodel en een financieel plan, en nemen we sterktes en zwaktes onder de loep. Het is de bedoeling dat ze aan het eind van het traject de nodige inzichten hebben om te beslissen: doe ik het of doe ik het niet?” De StartUp-deelnemer staat al iets verder: die is al gestart en wordt met de eerste uitdagingen geconfronteerd. “Samen omzeilen we de eerste klippen op die koers.” De ScaleUpper ten slotte heeft al een marktklaar product en realiseert al een omzet van minimaal 100.000 euro per jaar. “De komende jaren willen onze ScaleUps die omzet graag laten groeien tot meer dan 1 miljoen euro. Samen bekijken we hoe ze dat best aanpakken, hoe ze medewerkers kunnen aantrekken, hoe ze hun verkoop structureren, hoe ze internationaal kunnen groeien,…”, zegt Evy.

Een goed idee

“Een goed idee hebben, is een goed begin. Maar dat wil niet zeggen dat je er succes mee gaat hebben of dat je op enkele maanden tijd ‘binnen’ bent. Je moet jezelf kritische vragen durven stellen, niet alleen bij het prille begin, maar ook bij elke verdere stappen die je met je bedrijf zet”, vertelt Hannes.

Een succesvol ondernemersverhaal begint altijd met het bepalen van je ‘why?’. “Je hebt een why op businessvlak en eentje op persoonlijk vlak”, zegt Aline. “Focus je niet alleen op je product, op de oplossing die je biedt, maar vraag je ook af welk probleem je ermee oplost. Waarom zou een klant kiezen voor je product en zou hij daarvoor willen betalen? Bij je persoonlijke why moet je je afvragen waarom je doet wat je doet. Ben jij de juiste persoon om dat te doen? Waarom? Haal jij er energie uit, of kost het je net veel energie? Heb je de nodige drive en passie voor wat je wil doen?”

“Waar wil ik naartoe? Welk bedrijf wil ik zijn? Jezelf die vragen van bij de start stellen, zorgt ervoor dat die antwoorden echt van bij het begin in je bedrijfscultuur zitten en je je medewerkers later vlotter meekrijgt in je groeiverhaal”, vult Evy aan.

Een sterk netwerk hebben is een meerwaarde bij de opstart en de groei van een bedrijf.

Netwerken

Naast de coaching op maat, via groepssessies maar ook via individuele begeleiding, speelt ook netwerken een heel belangrijke rol in de trajecten bij Jong Ondernemen. “Een sterk netwerk hebben is een meerwaarde bij de opstart en de groei van een bedrijf. Het helpt je de juiste stappen te zetten op het juiste moment”, zegt Astrid. “Deelnemers komen via onze trajecten in contact met peers, ondernemers die met hun bedrijf ongeveer in dezelfde fase zitten. Ze horen dat anderen hetzelfde meemaken en kunnen ervaringen met elkaar delen. Dat werkt heel verbindend.”

“Bovendien leren ze op netwerkevenementen ook andere ondernemers kennen die al verder staan. Ook die ontmoetingen zijn heel waardevol: we merken dat ondernemers graag tips geven aan anderen die hetzelfde meemaken. Zij worden vol nostalgie teruggekatapulteerd naar de tijd dat zij aan het opstarten waren. Ze delen de kennis die zij kregen als starter en vooral: ze delen de tips waarvan ze wilden dat ze deze zelf hadden gekregen.”

Tegenslagen

Dankzij de combinatie van coaching en netwerken tijdens de trajecten van Jong Ondernemen krijgen deelnemers het gevoel dat ze er niet alleen voor staan. “Een bedrijf opstarten kan soms een echte rollercoaster zijn. Wij zijn er voor hen, bij elke stap op hun weg. Ook als het eens minder goed gaat. Tegenslagen horen bij het ondernemerschap en wij maken ze bespreekbaar. Achter elk succesverhaal schuilt heel wat miserie op de weg naar dat succes.”

“Ondernemen is geen exacte wetenschap en wij hebben ook niet alle waarheden in pacht. Maar door een klankbord te zijn, laten we hen zaken in twijfel trekken die ze zelf soms onterecht evident vonden. We leggen pijnpunten bloot, zorgen voor wat extra zuurstof. De ondernemers doen het nog altijd zelf, maar we geven een duwtje in de juiste richting. Ondernemers die ons laten weten dat ze zonder Jong Ondernemen nog niet zo ver zouden staan, dat is het mooiste compliment dat we kunnen krijgen. Of ondernemers die aan het einde van hun traject vragen of ze nog altijd mogen bellen als er iets is, dat geeft veel voldoening. Daarvoor doen we het”, klinkt het in koor. (JM - Foto DD)

Het boek Start with Why van Simon Sinek benadrukt hoe belangrijk het is om je ‘why’ te bepalen voor je met een onderneming start. “In het boek vind je echt de filosofie die ook wij uitdragen: een bedrijf opstarten doe je vanuit je why.” Simon Sinek studeerde culturele antropologie. Hij werd wereldberoemd met zijn TED talk “Start with why, how great leaders inspire action”.

De tips van team Jong Ondernemen

StandUp
  • Een goed idee is een eerste stap, maar vraag je af of jij echt de juiste persoon bent om het idee te lanceren.
  • Denk niet enkel na over de oplossing die je met je product aanreikt, maar denk goed na over het probleem dat je daarmee oplost.
  • Bepaal je doelgroep. Een fout die ondernemers soms maken, is iedereen willen bedienen. Je kan niet iedereen aanspreken en servicen.
  • Durf jouw idee te delen. Je zal veel extra input krijgen, waardoor jouw project alleen maar sterker zal worden. Andere perspectieven doen jouw business groeien.
  • Vertrouw op je netwerk en laat je omringen door de juiste mensen.
StartUp
  • Focus niet te veel op je ‘wat’; kijk ook bewust naar je ‘waarom’. Ondernemers durven in deze fase wel eens hun focus vergeten. Koppel geregeld terug naar je waarom en vraag je af of wat je doet nog altijd klopt.
  • Zorg dat je een product hebt tegen een prijs waar je het zelf kan voor afleveren, maar die klanten tegelijk ook bereid zijn te betalen.
  • Ken je cijfers: ken je omzet en marge, weet ook waar je omzet vandaan komt.
  • Probeer de ad hoc manier van werken achterwege te laten en structuur te steken in wat je doet.
  • Durf doelstellingen vast te leggen. Vraag je af waar je naartoe wil met je bedrijf. Leg de lat daarbij ook voldoende hoog.
  • Wees bereid om véél tijd en energie te investeren in je bedrijf. Het wordt je leven. Het is geen hobby. Blijf wel oog hebben voor een goede work-life balance. Ondernemerschap is geen sprint… het is een marathon.
  • Laat je goed omringen. Vraag je af met wie je eventueel kan samenwerken en hoe je elkaar zou kunnen versterken.
ScaleUp
  • Bepaal je strategie. Welk bedrijf wil je zijn, waar wil je naartoe? Je strategie hangt ook samen met je ‘why’ en bepaalt het DNA van je bedrijf. Hoe vroeger je daarmee start, hoe beter dat ingebed zit in je bedrijfscultuur en hoe makkelijker je je team meekrijgt.
  • Maak bewuste keuzes. Bepaal voor welke klanten je wil werken en durf neen zeggen tegen klanten die niet in dat plaatje passen. Betrek ook je medewerkers, zodat ze die strategie mee uitdragen.
  • De grootste successen behaal je met je hele team. Zorg dat je je medewerkers meehebt in je groeiverhaal.
  • Zorg dat elke beslissing die je neemt, past in je strategie.

Contactpersonen

Hannes Careel

Member Services - Startend ondernemen

Evy De Bruyker

Member Services - Startend ondernemen

Aline Geldhof

Member Services - Startend ondernemen

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie