Overslaan en naar de inhoud gaan
Map

Business Club Food start weer op

  • 03/06/2022

Voedingsbedrijven leren van elkaar

Mentoren Willem ter Heerdt, Bart Deprez en Stijn Tyvaert en coördinator Charlotte Dekimpe maken zich op voor een nieuw werkjaar van de Business Club Food. Al 14 jaar brengt Voka West-Vlaanderen er voedselproducenten samen, zodat ze van elkaar kunnen leren. “Dat gemiddeld drie vierde van onze deelnemers zich opnieuw inschrijven, toont de meerwaarde aan van onze Business Club”, vertellen ze.  

 

De Business Club Food, een community waarin ondernemers hun ervaringen kunnen delen binnen een informeel en vertrouwelijk kader, wordt opgesplitst in 2 groepen: Explore en Expand. Op die manier worden deelnemers omringd door ondernemers die met hun bedrijf min of meer in dezelfde fase zitten. “Explore is er specifiek voor West-Vlaamse kmo’s uit de voedingssector die nieuwe internationale markten willen verkennen”, zegt Charlotte Dekimpe van Voka West-Vlaanderen. “In Expand verwelkomen we bedrijven die al sterk internationaal actief zijn, maar die nog meer hun stempel willen drukken op de markt. Hier komen uiteenlopende (internationale) thema’s en trends aan bod die eigen zijn aan de voedingssector.”

De deelnemers beslissen zelf welke onderwerpen er tijdens het jaar aan bod komen. “Op de kick-off stellen we een aantal thema’s voor. De deelnemers bepalen welke voor hen het interessantst zijn. Dan pas kiezen we sprekers/experten uit voor die thema’s. Onze leden moeten natuurlijk iets opsteken van wat zij komen vertellen, en anderzijds de kans krijgen om hun eigen ervaringen en uitdagingen op tafel te leggen”, vullen peters Willem ter Heerdt, Bart Deprez en Stijn Tyvaert aan.

De synergie in de groep en het feit dat we ervaringen samenbrengen zijn zonder twijfel het sterke punt van de Business Club.

Willem Ter Heerdt, Bart Deprez en Stijn Tyvaert

Inhoudelijke sessies en netwerking

Er worden, naast de kick-off en het afsluitend netwerkmoment met de Expand en Explore samen, 6 inhoudelijke sessies georganiseerd, telkens in een bedrijf van één van de deelnemers. “Het kan altijd zijn dat deelnemers eens niet kunnen komen, maar we verwachten toch wel een zeker engagement van wie zich inschrijft.” Het netwerkluik is immers een tweede belangrijke pijler. “Onze deelnemers leren uit elkaars traject en ervaringen. Bovendien komen er niet legzelden samenwerkingen voort uit Business Club Food. Dan vinden pakweg een koekjes- en ijsjesfabrikant elkaar om samen iets te produceren.”

Belangrijk: directe concurrenten worden niet in dezelfde groep toegelaten. “Omdat we willen dat kennis en ervaring hier open met elkaar gedeeld kunnen worden, om op die manier krachten te kunnen bundelen”, zegt ter Heerdt. “De synergie in de groep en het feit dat we ervaringen samenbrengen zijn zonder twijfel het sterke punt van de Business Club”, zegt Bart Deprez.

De Expandgroep telt dit jaar 21 leden, de groep Explore 13. “Ondernemers die interesse hebben, kunnen er zeker nog bij. Dat deelnemers tevreden zijn over hun deelname aan de Voka Business Club Food, bewijst het hoge aantal leden dat zich standaard opnieuw inschrijft voor een nieuw werkjaar. Bij de start herkennen we steevast drie vierde van de leden van het voorgaande jaar.”

De meerwaarde van de Business Club is groot, vinden de peters. “Je hoort het wel eens: ‘ik heb daar geen tijd voor’. Maar door geen tijd te maken voor dergelijke zaken, sluit je je af van externe prikkels. Door te spreken met andere ondernemers, stel je je eigen manier van werken noodgedwongen in vraag en dat kan alleen maar interessante inzichten opleveren.”

Contactpersoon

Charlotte Dekimpe

Member Services/Internationaal ondernemen

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie