Skip to main content
  • Nieuws
  • Werminval wordt Stroom: 'In een maatwerkbedrijf draait het om mensen, al werken we ook hard op rendabel te zijn'

Werminval wordt Stroom: 'In een maatwerkbedrijf draait het om mensen, al werken we ook hard op rendabel te zijn'

  • 05/10/2021

Een ader die voor dynamiek zorgt, vele vertakkingen telt en ontspringt in Antwerpen: voor algemeen directeur Jonny Coulon van maatwerkbedrijf Werminval zijn het maar enkele stekende argumenten om dat om te dopen tot Stroom. Loskomen van die oude naam is ook niets te vroeg voor de Merksemse organisatie, die de jongste jaren is geëvolueerd tot een modern bedrijf dat meedenkt met zowel multinational als start-up. ‘Als we sterk in hun idee geloven, investeren we er zelfs mee in’, geeft de directeur aan.

 

door Jan Van de Poel
fotografie Wim Kempenaers

Twee maanden al siert een graffititekening van de Antwerpse skyline langs de Schelde de lunchruimte bij Stroom. Maar pas sinds enkele dagen is het de medewerkers duidelijk waarom graffitiartiest Davidduits zich daar mocht uitleven. Ook de partners en klanten kregen daags na het doopfeest met het personeel te horen dat Werminval voortaan Stroom noemt.

‘Werminval stond voor werkverschaffing voor mindervaliden. Die vlag dekt onze lading helemaal niet meer. Bij Stroom draait het om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat gaat verder dan mensen met een achtergrond van buitengewoon onderwijs of een fysieke of mentale beperking. Ook nieuwkomers, ex-gedetineerden, mensen met een psychosociale problematiek of wie een depressie of burn-out heeft gehad, bieden we nieuwe arbeidskansen. Het is niet omdat je een tegenslag in het leven hebt gehad, dat je een leven lang moet stempelen. Bovendien wilden we ons herpositioneren als een moderne aantrekkelijke werkgever’, licht Jonny Coulon het waarom van de naamswijziging toe. ‘Stroom roept het beeld op van een rivier die aanzwelt en zo grenzen weet te doorbreken. Met onze diversiteit aan afdelingen zijn we daarmee te vergelijken. Ook ons maatschappelijk aspect, waarbij we mensen naar de reguliere arbeidsmarkt helpen, zit in de nieuwe naam vervat. Die is ook een ode aan Antwerpen, onze biotoop waarin we de voorbije 60 jaar ook door de nabijheid van de haven konden groeien. De haven biedt nog heel wat potentieel voor de komende jaren. Aan havenarbeid mogen we ons niet wagen. Maar onze operatoren kunnen havenarbeiders wel ondersteunen, bijvoorbeeld door magazijnen te vegen of stuthout van scheepsladingen te sorteren.’

Werminval wordt StroomVan villatuin tot broek in velours

Een blik op de structuur maakt duidelijk dat Stroom van vele markten thuis is. Naast klassieke afdelingen biedt het heel specifieke diensten aan. ‘Een groendienst vind je in veel maatwerkbedrijven. Stroom richt zich specifiek op opdrachten van openbare instellingen, bedrijven en particulieren met een grotere eigendom. Het moet gaan om werk van minstens een dag voor een ploeg van minstens vijf personen. Andere pijlers zijn het in- en herverpakken van voedingsproducten en semifarmaceutische producten zoals supplementen, en het manueel uitvoeren van kwaliteitscontroles van bijvoorbeeld dichtingsringen. Die diensten hebben we in de loop der jaren uitgebouwd’, stipt Jonny Coulon aan. ‘Uit onze verpakkingsafdeling is een groep gegroeid die gespecialiseerd is in het ontwikkelen, opzetten en vullen van displays. In onze kartonnage-afdeling snijden we hiervoor het karton in de juiste vormen. Enkele multinationals benijden ons om onze snijmachine die we hiervoor in China hebben aangekocht. Met een prijskaartje van 360.000 euro was dat een pittige investering, maar wel eentje die veel werk aantrekt.’

Al wat opvallendere activiteiten spelen zich af in de montage- en de textielafdeling. ‘Waar bijvoorbeeld herverpakken, tellen of sorteren neerkomt op eerder simplistisch, repetitief werk, gaat het in deze afdelingen om veel technischer werk met meer variatie. We assembleren bijvoorbeeld elektriciteitskasten en kasten van hoogtewerkers. In onze textielafdeling maken we broeken in velours, maar ook zandzakjes in opdracht van het Havenbedrijf Antwerpen. Daarmee worden werplijnen aan meertouwen verzwaard, zodat die makkelijker naar de kade te gooien zijn. Die zandzakjes zijn al opgepikt tot in Spanje, waardoor we ook al vragen uit die regio hebben binnengekregen’, klinkt het. ‘We zeggen nooit dat we iets niet kunnen, wel dat we iets niet doen omdat het te onveilig of te arbeidsintensief is. Is dat niet het geval, dan willen we steeds kijken wat mogelijk is. Dankzij nieuwkomers met bijvoorbeeld ervaring in de confectiewereld stroomt hier ook veel nieuwe knowhow binnen. Momenteel bekijken we ook hoe we meer kunnen inzetten op digitalisering. Veel bedrijven zitten met een onoverzichtelijke berg aan papieren archieven. Wij kunnen die inscannen en ervoor zorgen dat eender welk document met een eenvoudige zoekopdracht terug te vinden is.’

Klusjesdienst dankzij corona

Zijn jongste activiteit dankt Stroom aan de coronacrisis. ‘De impact was niet min. Het merendeel van onze mensen werkt in enclaves bij klanten. Elke ochtend om half zeven vertrekken van hieruit een dertigtal busjes en tegen 16 uur komen die weer toe. Toen corona opdook, konden we het niet maken om onze mensen in volle busjes naar hun werkplek buitenshuis te brengen. Met het oog op social distancing moesten we ook op onze sites het werk reorganiseren’, vertelt Jonny Coulon. ‘Een ploeg van twintig medewerkers heeft de lopende orders afgewerkt en de werkposten heringericht, zodat we onze activiteiten stapsgewijs konden hernemen. Eerder was me al duidelijk geworden dat de kantine te krap was geworden. Dus grepen we corona aan om een afdeling om te vormen tot een ruimere lunchruimte, waar medewerkers coronaveilig konden samenzitten. Van de elektriciteitsleidingen over het timmerwerk tot de afwerking: om zoveel mogelijk mensen aan het werk te houden, is alles door eigen medewerkers uitgedacht en uitgevoerd. Zo hebben we nu een prachtige kantine waarop we trots mogen zijn. En al die ervaringen hebben we meegenomen naar het opstarten van een klusjesdienst.’

Voor de directeur is dat een sprekend voorbeeld van de bestaansreden van Stroom. ‘Als onze mensen kunnen werken en wij hierdoor samen met onze klanten kunnen groeien, dan vaart de maatschappij daar bij. Een maatwerkbedrijf is er niet om winst te maken, wel om rendabel te zijn. Dat betekent hoegenaamd niet dat hier niet hard wordt gewerkt; integendeel’, benadrukt hij. ‘Bezoekers nodig ik steeds uit om enkele uurtjes mee de handen uit de mouwen te steken. Dan merk je onmiddellijk dat hier zwaar fysiek werk wordt verricht, dat véél meer omvat dan stickertjes plakken. Zelf werk ik minstens een keer per kwartaal mee in een afdeling. Door zelf op de werkvloer te staan, weet je pas echt waar je mensen tegenaan lopen. Met hard werken kunnen ze om. Maar als je na een dag sjouwen met een manueel bediende pallettruck ’s avonds je rug voelt, is het duidelijk dat een elektrisch bediende versie een betere keuze is. Die zijn dan meteen besteld.’

Een droomfabriek

Doen maakt dus niet toevallig deel uit van het favoriete credo van Jonny Coulon, naast denken en dromen. ‘Door onze ervaring, onze uitrusting en ons netwerk kunnen klanten ons veel vragen. We staan open om met hen mee te denken, om samen grenzen te verleggen. Zo heeft een internationale klant ons nauw betrokken bij het uitwerken van een alternatief voor plasticverpakking. Die ben ik ook mee gaan toelichten op het hoofdkantoor in Zwitserland. Ook voor start-ups kunnen we veel betekenen, waardoor ze hun droom kunnen waarmaken. Bijvoorbeeld de GreenKit hebben we helemaal mee uitgewerkt, nadat de bedenkster ervan me bij toeval had verteld hoe ze worstelde met het uitwerken van haar idee. Intussen stellen we die doos met duurzame babyproducten hier in series van 4.000 stuks volledig samenstellen.’

Stroom huivert wel voor samenwerkingen waarin het louter wordt gebruikt als goedkope oplossing voor iemands vuile karweitjes. Jonny Coulon: ’95% van onze klanten begreep dat we door corona plots dicht moesten. Een van onze tien grootste klanten eiste wel dat we terug volop aan de slag zouden gaan. Ik heb hem laten weten dat al zijn goederen weer konden worden opgehaald. Wie ons zo behandelt, gaat voorbij aan het opzet van een maatwerkbedrijf en de win-winsituatie die een samenwerking ermee kan inhouden. Niet onze klanten, maar wel onze mensen staan hier centraal’, stipt hij aan. ‘Elke euro die we verdienen, vloeit op de een of andere manier terug naar hen. Als ik terugdenk aan mijn werkervaringen in de privésector, begin ik spontaan te glimlachen bij die gedachte. Na een drukke internationale carrière was ik tweeënhalf jaar geleden toe aan iets helemaal anders. Ik wou met mensen kunnen werken, liefst zo dicht mogelijk bij huis. Toevallig bleek dan Werminval, dan nog gevestigd in mijn woonplaats, een interessante vacature te hebben. Bij een rondleiding voelde ik meteen een klik.’

Werminval wordt Stroom

‘Zolang niet iedereen gevaccineerd is, moet je enig risico in het achterhoofd houden. We gaan er alles aan doen om toeschouwers zich gerustgesteld te laten voelen.’

Om medewerkers comfortabel te laten werken, spaart Stroom kosten noch moeite. ‘Veilig en gezond werken dragen we hoog in het vaandel. We hebben fors geïnvesteerd in transportbanden, tafels en stoelen die in de hoogte verstelbaar zijn. Ook voor digitalisering en automatisering hebben we veel oog. Niet om arbeid weg te nemen, wel om het werk voor onze mensen draaglijker te maken. Als je dan het aantal arbeidsongevallen tot 20% ziet terugvallen in vergelijking met enkele jaren voordien, is dat een slimme zet geweest’, haalt Jonny Coulon nog aan. ‘Elke operator wordt vanaf zijn eerste tot zijn laatste werkdag ook bijgestaan door zowel een loopbaanbegeleider als een teambegeleider. In totaal hebben we er hiervan een 70-tal, waarbij we het aantal loopbaanbegeleiders in de jongste twee jaar hebben verdubbeld. En we zoeken er nog een achttal extra. Actief inzetten op die begeleiding is zeker bij nieuwkomers nodig, onder andere ook door de taalbarrière en andere culturele gewoontes. Zelfs in onze keuken houden we daarmee rekening. Die inspanningen kosten geld en wanneer een operator kan doorstromen naar het reguliere arbeidscircuit, plukken we er niet langer de vruchten van. Maar dat hoort nu eenmaal bij onze taak.’

www.stroommaatwerk.be/

Facts & figures

510 medewerkers op 2 sites
400-tal operatoren, 70 begeleiders en 30 mensen in omkadering
20.000 m² bedrijfsoppervlakte

Wie is Jonny Coulon?
46 jaar
Woont in Merksem
Getrouwd en vader van twee zonen van 17 en 21
Vorige functies: financieel manager bij onder meer Unilever en de Ierse investeringsmaatschappij CRH
Hobby’s: verzamelen van single malt whisky’s, gitaarspelen en fietsen

Contactpersoon

Jan Van de Poel

Communicatiemedewerker

Welt white paper
Gosselin

Artikel uit publicatie

CapitalAtWork
Customer Collective
Deloitte
De Ridder
facilicom
GSJ Advocaten
Logo Mensura
Proximus
Recrewtment
SD  Worx
Tormans