Skip to main content
Werken op de luchthaven
  • 19/02/2019

Werken op de luchthaven

Simon De Maeseneer

Brussels Airport House kreeg een nieuwe naam: Aviato. Directeur Simon De Maeseneer vertelt ons wat dat voor de vzw betekent.

Tekst: Sus Bergmans en Marlies Vanthuyne - Foto: Studio Dann

Aviato, een nieuwe naam, een nieuw begin

“In 2013 werd Brussels Airport House opgericht als one stop shop voor alle informatie voor jobs op en rond de luchthaven. Maar we stelden vast dat de naam Brussels Airport House onvoldoende duidelijkheid verschafte over onze activiteiten. Samen met onze partners zochten we daarom een nieuwe naam. Na verschillende workshops kwam Aviato naar boven.” Aan het woord is Simon De Maeseneer, directeur van Aviato.

“We vonden dat een goede naam, onder meer omdat je het in elke taal kan uitspreken. Om de naam te versterken gebruiken we ‘a heart for jobs’ als baseline. Het logo van de luchthaven hebben we eraan toegevoegd maar de kleuren aangepast om de diversiteit van mensen en jobs aan te tonen.”
 
Onder die nieuwe naam kent de vzw Aviato een doorstart en is er ook een bredere samenwerking opgezet met organisaties zoals Bruxelles Formation en FOREM, naast de stichtende partners de Provincie Vlaams-Brabant, POM Vlaams-Brabant, Voka – Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant, Actiris, VDAB, Brussels Airport company en BECI. De vzw is dan ook een unieke samenwerking tussen publieke en private partners over de taalgrens heen.

600 vacatures  ingevuld  in  2018 Aviato is een marketingcampagne gestart met focus op Vlaams-Brabant en Brussel en dan vooral op de gemeenten met nog heel wat werkzoekenden. Sinds de opening van hun nieuwe kantoor op de vierde verdieping in de luchthaven, boven de vertrekhal, passeren er duidelijk meer bezoekers, maar ook steeds meer digitale bezoekers vinden hun weg via www.aviato.be.

“We proberen zo veel mogelijk werkzoekenden uit de regio en Brussel te bereiken. Kennis van het Nederlands is belangrijk om op de luchthaven aan de slag te gaan. We moedigen de werkzoekenden die bij ons langskomen dan ook aan om een taalopleiding te volgen. Maar we moeten door de krapte op de arbeidsmarkt ook op een andere manier gaan aanwerven, anders raken de talrijke vacatures niet ingevuld. We hebben daarom in het voorjaar 2018 een opleidingstraject voor de functie van bagagist georganiseerd, samen met VDAB en de luchthavenbedrijven. In dat opleidingstraject was een taalopleiding voorzien en een technische opleiding bij de luchthavenbedrijven. Voor het eerste opleidingstraject zijn we begonnen met een groep van tien deelnemers. Voor de volgende opleidingstrajecten is dat aantal opgelopen tot 19. Veel mensen uit de buurt hebben interesse voor de luchthavenjobs. En met de opleidingen kunnen we werkzoekenden op een positieve manier aanwerven”, aldus een tevreden directeur.

Hoe op  de  luchthaven  geraken?

“We hebben momenteel een team van tien medewerkers. Dat zijn consulenten van VDAB en ACTIRIS. Zij hebben elk hun manier van werken, maar we slagen er wel in een gelijkaardige methodiek te hanteren. Ook dat is uniek.”

“Ongeveer 70% van de contacten verlopen digitaal. Daarom zetten we ook sterk in op digitale media. De website kan nog klantvriendelijker en dat zowel voor bedrijven als voor werkzoekenden. We willen ook een digitale kaart maken van de luchthaven zoals die bestaat voor de haven van Antwerpen. Met een routeplanner zie je dan hoe je bij een concrete werkgever geraakt. Want veel mensen denken nog dat de luchthaven moeilijk bereikbaar is. Maar dat is zeker niet meer zo. De trein stopt onder de luchthaven zelf. Er is busvervoer en recent is er werk gemaakt van fietssnelwegen. Voor de talrijke jobs met nachtwerk willen we werkgevers samenbrengen om oplossingen te zoeken”, stelt Simon met overtuiging.

"Veel mensen denken nog dat de luchthaven moeilijk bereikbaar is. Maar dat is zeker niet meer zo." 

Inspelen op de toekomst

“We doen nu een marktstudie om na te gaan hoe de jobs op de luchthaven gaan evolueren. We bekijken wat de impact zal zijn van de vergrijzing, de digitale evolutie, artificiële intelligentie… Zo blijkt dat de vergrijzing bij de vliegtuigtechniekers heel hoog is. Daar moeten we zeker extra opleidingen voor plannen. Om die reden zijn we ook betrokken in het Interregproject Educavia (Education for Aviation).”

Educavia investeert in uniforme vorming voor luchtvaarttechnici in de grensregio Vlaanderen-Nederland. In het kader van dat project ontwikkelt Aviato een online leerplatform. “Met dat digitaal platform willen we zo veel mogelijk jongeren naar die job van luchtvaarttechnieker leiden en tegelijk willen we ook zorgen dat jongeren die aan zo’n opleiding beginnen effectief terechtkomen in zo een job. In Nederland is de uitval veel lager. Daarom is het heel interessant om in dit project samen te werken. De Nederlanders zijn ook sterker in het verkopen van jobs. Zij investeren op lange termijn met bijvoorbeeld schoolbezoeken en stages. Daar vinden we dus veel inspiratie.”

"Met dat digitaal platform willen we zo veel mogelijk jongeren naar die job van luchtvaarttechnieker leiden en tegelijk willen we ook zorgen dat jongeren die aan zo’n opleiding beginnen effectief terechtkomen in zo een job."

“Als luchthaven gaan we graag in dialoog over mogelijke partnerschappen met bedrijven om te weten te komen wat hun noden zijn en wat de opleidingen precies moeten inhouden. Door met elkaar te praten, vinden we oplossingen. We hebben dat al voor verschillende bedrijven gedaan”, aldus een sterk gemotiveerde Simon De Maeseneer.

Meer info?
www.aviato.be
www.educavia.eu
www.grensregio.eu
www.vlaamsbrabant.be/europa
 

Elke maand zet Ondernemers een Vlaams-Brabants bedrijf in de kijker dat betrokken is in een samenwerkingsproject met Nederland. Zo’n project verruimt niet alleen je kijk op zaken doen maar opent ook deuren naar nieuwe klanten. Dat blijkt duidelijk uit alle getuigenissen. Tientallen Vlaams-Brabantse bedrijven ontvangen steun van Europa via die Interregprojecten en brengen zo grensoverschrijdende zakenrelaties tot stand. Dat geeft echt een boost aan de economie in onze provincie. Om die reden investeert ook de Provincie Vlaams-Brabant in die projecten door extra subsidies toe te kennen.

“De provincie steunt Aviato met overtuiging. De luchthaven is immers een heel belangrijke schakel in het economisch weefsel van onze provincie en heel Vlaanderen” stelt provinciaal gedeputeerde voor economie en innovatie Ann Schevenels.
 

Dit artikel verscheen in het magazine Ondernemers, editie februari 2019.

Proximus
Made in Vlaams-Brabant
BMW Brussels
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Premed
Logo Randstad