Skip to main content
  • Nieuws
  • Werkbaar werk in bedrijven met 70’s indeling? Uitgesloten!

Werkbaar werk in bedrijven met 70’s indeling? Uitgesloten!

  • 03/02/2022

Jo Peters, CEO van Deusjevoo en UPspace, zette 23 jaar geleden met zijn bedrijf Deusjevoo de eerste stappen in de ondernemerswereld. Vanuit een passie voor decor, entertainment en showbusiness groeide Deusjevoo al snel uit tot de nummer 1 in Vlaanderen rond alles wat te maken heeft met decorontwerp en -bouw. Gaande van interieurdesign, showrooms, retail tot horeca, met één grote en steeds belangrijkere uitschieter: officedesign. 

Drastische omslag 

Naast Deusjevoo is Jo CEO van het bedrijf UPspace dat ontstaan is uit een persoonlijke behoefte. “Bij Deusjevoo krijg ik mijn creatieve ei kwijt, ik ben een creatief ondernemer en een echte beeldendenker. Maar ik houd ook enorm veel van mensen, en die passie kan ik dan weer kwijt in UPspace.”, aldus Jo “UPspace is ontstaan op een moment dat ik aanvoelde voor mezelf dat de dingen niet meer werkten zoals ze nu zijn. Ik struikelde over mijn eigen voeten, tuimelde richting een burn-out en ben dus opzoek gegaan naar de oorzaak ervan. De studies van Professor Theo Compernollen hebben mij de ogen geopend. Ik besefte dat ik alles tegendraads deed van wat deze professor schreef.” 

Een switch was volgens Jo dus essentieel omdat er heel wat te winnen valt wanneer je inzet op menselijk kapitaal: “Je hebt veel minder stress, je maakt minder fouten en je wint vooral gigantisch veel tijd gedurende de dag. Dus de logische stap? Mijn leven en bedrijfsfilosofie drastisch omgooien.”

Werkbaar werk in bedrijven met 70’s indeling? Uitgesloten!

Back to the seventies?

Sinds de jaren ‘70 hebben kantoren een bepaalde lay-out gekregen, met als hoogtepunt landschapskantoren waar iedereen samenzit in één grote ruimte. “Sindsdien zijn onze kantoren nooit meer herdacht en op de dag van vandaag werkt dit niet meer. Alles is geëvolueerd: we zijn gaan innoveren, digitaliseren, online- en telewerken. Maar als het over de werkplek gaat, dan grijpen we steeds terug naar de ingrediënten van de werkplek van de jaren ‘70… En daar moeten we dringend een einde aan maken.”


Is het ‘kantoor van de toekomst’ wel echt het kantoor van de toekomst?

“Allemaal samen op één plaats, dat schaffen we als eerste af!” Maar wat is dan het kantoor van de toekomst?  “Je hebt ten eerste thuiswerken, vervolgens het zogenoemde ‘kantoor van de toekomst’ en als derde hebben we ‘elders’. En daar wringt nu net het schoentje. Voor ‘elders’ kan elke plaats in aanmerking komen: de auto, in het park, op een bankje, in een koffiebar of officecenter, noem maar op. En deze drie ga je als werkgever moeten proberen managen en afstemmen op de individuele behoefte van het individu.” 

Het ‘kantoor van de toekomst’ is dus niet meer het kantoor van de toekomst, maar een samenspel tussen drie type werkplekken die we moeten trachten te aligneren. En als ondernemer moet je hier volgens Jo nu op inzetten: “Als je nu niet bezig bent met het ‘kantoor van de toekomst’, dan gaat dit je de komende jaren achtervolgen en zelfs inhalen. Je moet je nu klaarmaken voor de komende decennia en zo een sterke fundering leggen voor de toekomst.”
 

Stimuleer het talent dat je in huis hebt 

“We hebben een chronisch tekort aan talent en we willen de beste mensen naar ons toe halen, maar we vergeten één ding: de binnenkant moet vertellen waar de onderneming voor staat en dit gaat verder dan de huisstijlkleuren op de muur schilderen.”, zegt Jo. “Het moet authentiek, echt en oprecht zijn en vooral matchen met de visie en missie van het bedrijf zonder een copy-paste te implementeren van een ander bedrijf.”

“Daarnaast moet je goed zorgen voor je medewerkers die je in huis hebt en tegemoetkomen aan hun individuele noden en wensen. Op deze manier kan je als werkgever je talentvolle medewerkers behouden”, aldus Jo. “En dan hebben we weer hét modewoord van deze tijd ‘flexibiliteit’. Ik kom uit een generatie waarbij we flexibel moeten werken, maar flexibiliteit wordt nu gebruikt om elkaar dag en nacht draaiende te houden door te mailen en te bellen. Maar dat is niet de essentie van flexibiliteit.”, vertelt Jo. “Flexibiliteit is een gezonde combinatie tussen privé- en werkleven. Het ene moet gescheiden blijven van het andere om zo een gezonde balans te vinden voor jezelf als ondernemer alsook voor je medewerkers.”
 

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? 

Neem zeker een kijkje op onze algemene Welt-pagina ontdek waarop jij binnen jouw organisatie kan inzetten. 

Klik hier 

Contactpersonen

Benny D'Helft

Adviseur arbeidsmarkt

Sarah Gijsen

Adviseur arbeidsmarkt