Overslaan en naar de inhoud gaan
Map

Wenite meet jouw werkgeluk

  • 23/05/2023

Met wetenschappelijk onderbouwde vragen bouwde Wenite een softwaretool waar werknemers een welzijnsscore uit kunnen halen en opvolgen. Daarmee wil de Gentse start-up op consistente basis advies geven over welke acties bedrijven op touw kunnen zetten rond welzijn en vooral welke impact die voortbrengen. “Zo tasten bedrijven niet langer in het duister en krijgen werknemers een persoonlijke aanpak. Welzijn is immers voor iedereen een ander begrip.”

Tekst Laurens Fagard
Wenite is het geesteskind van Robin Vannieuwenhuijse en Jasper Dezwaef
Wenite is het geesteskind van Robin Vannieuwenhuijse en Jasper Dezwaef (Foto: Danielle Rombaut)

Bedrijf

Het welzijn van medewerkers in een bedrijf verbeteren op basis van gefundeerde data die uit vragenlijsten voortkomen, is de missie van Wenite. De Gentse start-up wil daarvoor een brug slaan tussen aanbieders van welzijnsoplossingen en bedrijven die ze willen gebruiken voor hun werknemers, legt medeoprichter Robin Vannieuwenhuijse uit. “Na een grondige marktanalyse en enkele gesprekken met mensen in een managementfunctie bleek er een grote vraag te zijn naar een tool die het welzijn mee helpt verbeteren en ook de impact zwart op wit kan aantonen. Bedrijven hebben er namelijk veel voor over om mensen aan boord te houden. De werknemerservaring is een groot argument in de zoektocht naar werk bij de jongere generaties.”
Met eigen software wil Wenite kmo’s en grote bedrijven helpen. “Afhankelijk van de fase waarin ze zich bevinden, kiezen ze voor een instapmodel of een meer geavanceerde aanpak. Onze vragenbibliotheek bestaat nu uit een 400-tal vragen die wetenschappelijk onderbouwd zijn. We proberen zoveel mogelijk aspecten te betrekken want welzijn wordt vaak gezien als containerbegrip. Het gaat onder meer over teamcohesie, feedback, privé-werkbalans of mentale gezondheid. Medewerkers bepalen zelf de regelmaat van de vragen die ze binnenkrijgen. Op basis van de antwoorden die ze geven, worden de vragen specifieker aan de hand van artificiële intelligentie die we toepassen. Het is zoals een gepersonaliseerde coach die je in jouw broekzak meedraagt.”

Bezielers

Wenite is het geesteskind van Robin Vannieuwenhuijse en Jasper Dezwaef. Ze leerden elkaar kennen bij hun vorige werkgever. “We werkten beiden voor een marktonderzoeksbureau waar ik analyst-developer was en Jasper gelijktijdig zijn doctoraat in de psychologie had opgestart”, vertelt Robin. “Toen hij deze aan het afronden was en ik mijn carrière een nieuwe wending gaf door freelance te werken, brak de pandemie uit. Een ideale gelegenheid voor lange gesprekken over de impact van hybride werken op onze naaste omgeving en onze ervaringen met vragenlijsten die peilden naar mentale gezondheid. Na wat marktonderzoek was ons bedrijfje geboren. Intussen zijn we met een team van zes mensen. Jasper houdt zich bezig met business development en marketing, terwijl ik product development en de technische kant van onze software behartig. Een datawetenschapper, onderzoeker en twee ontwikkelaars vervolledigen ons team.”

Inspiratiebron

“Vaak doen bedrijven acties rond welzijn op buikgevoel of op basis van een jaarlijkse bevraging. Ze merken vervolgens ook dat niet alle medewerkers de vragen even consequent invullen omdat ze er de meerwaarde niet van inzien. Bovendien zijn sommige acties die eruit voortvloeien gebaseerd op snapshots, one size fits all of vijgen na Pasen. Je kunt er moeilijk een volledig welzijnsbeleid aan ophangen. Dat wilden we veranderen. Tussen pot en pint verweefden Jasper en ik onze psychologische en technische kennis. Ik vind het immers enorm uitdagend om op moeilijke vraagstukken een oplossing te formuleren waar technologie een helpende hand in kan zijn.”

USP

Dat welzijn na de coronaperiode nog meer aan belang wint, verbaast Robin niet. “De war for talent woedt nog hevig en daardoor halen werkgevers alles uit de kast. Maar het is heel moeilijk om aan te tonen of welzijnsacties ertoe doen. Er zijn nauwelijks tools die de effecten kunnen meten en proactief handelen. Dat komt ook omdat er weinig continuïteit is in data. Die gegevens zijn wel nodig als je budget wilt besteden aan welzijn. Met ons dashboard kan je de statistieken heel eenvoudig opvolgen en welzijnsacties plotten. Zo zie je mogelijke causale verbanden en breng je dus de impact goed in kaart.”
Wenite is volgens Robin ook de enige oplossing die het totaalplaatje overziet. “Er zijn tools waar je wel eenvoudig bevragingen mee opmaakt, maar hoe bepaal je dan de inhoud? Veel HR-diensten werken nog iets te veel op buikgevoel waardoor ze een aantal aspecten van welzijn over het hoofd zien. Aan de andere kant van het spectrum heb je de externe consultancypartners die gespecialiseerd zijn in een aantal vakgebieden en daardoor ook maar een deeltje van welzijn behelzen. Die kloof proberen we met Wenite te overbruggen door HR-diensten wat meer ruimte te geven zodat ze meer tijd hebben om zich met de essentie bezig te houden en aanbieders van oplossingen gerichter in te schakelen.”
 

 

Het is zoals een gepersonaliseerde coach die je in jouw broekzak meedraagt

Grootste uitdaging

"Dat niemand graag vragenlijsten invult, is een understatement”, zegt Robin fijntjes. “We proberen de vragen zo compact mogelijk te houden en de kaart van personalisatie te trekken. Ons model houdt ook rekening met het tijdstip waarop mensen de vragenlijst willen ontvangen. Daarnaast kan je ook punten verzamelen die je kan inwisselen voor oplossingen op maat in een soort marktplaats. Dat kan korting zijn voor een babysit om je work-lifebalans beter te respecteren of sportabonnementen om je fysieke gezondheid op peil te houden. Het zorgt ervoor dat de responsgraad op de vragenlijsten verhoogt, maar mensen schatten de tips en inzichten ook enorm naar waarde. Gelukkig maar (lacht). Bijkomend is het ook een uitdaging om een gulden middenweg te vinden in hoever je kan gaan met assumpties nadat iemand de vragen heeft beantwoord. Iemand die aangeeft zes uur te slapen ‘s nachts, is daarom nog geen slechte slaper. We moeten dus soms wel dubbel verifiëren vooraleer we inzichten geven.”
Welzijn is vaak nog wat taboe, maar ook daar ziet Robin gestaag verandering in komen. “We merken dat dit bij de jongere generatie doorweegt in de keuze van werkgever. We doen de bevraging ook zowel bij bedienden als arbeiders. Bij die laatste groep is het soms nog wat zoeken naar geschikte manieren om hen te bereiken. Ze beschikken niet altijd over een e-mailadres dus houden we sessies op de middag of hangen we QR-codes zodat de stap naar de vragenlijst zo laagdrempelig mogelijk is.”

Grootste meevaller

“Hoe je het ook draait of keert, corona heeft onze tool in een stroomversnelling gebracht”, aldus Robin. “Het hele HR-beleid van een bedrijf stond plots voor een vernieuwingsoperatie. Dat welzijn nu belangrijker dan ooit is, bevestigt dat we op het juiste pad zijn. Daarnaast hebben we ons vanaf het begin omringd met een sterk netwerk van mensen met expertise waar we snel iets kunnen aan vragen.”

Toekomst

Op korte termijn willen Robin en Jasper hun team gevoelig uitbreiden. “In 2024 willen we graag verdubbelen in aantal medewerkers en plannen we een financieringsronde die hopelijk kan bijdragen aan die doelstelling. Met onze tool zijn we uniek in Europa en dat vertaalt zich dan ook in onze ambities. We willen uitgroeien tot een grote Europese speler die ook in Canada en de Verenigde Staten stevig voet aan wal kan zetten. Daar is immers al veel meer te doen rond welzijn. Momenteel verkennen we de buurlanden op mogelijke partnerships. Maar het belangrijkste is dat we onze software sterker maken en medewerkers blijven motiveren om de vragenlijsten in te vullen. We kijken daarvoor ook naar hoe we onder meer Garmin- of Fitbittoestellen kunnen integreren met Wenite zodat je bijvoorbeeld je slaappatroon kan vergelijken met andere data. Zo willen we uitgroeien tot een centrale hub die alles rond welzijn verzamelt.”

Plato Young Leadership

Jasper en Robin laten zich graag inspireren door deel te nemen aan Voka-trajecten voor ondernemers. “Ik volg op dit moment het Plato-traject Young Leadership. Het is een groep van 15 ondernemers die met hun jonge bedrijven in een groeifase zitten. Een vertrouwde omgeving waarin we veel kennis en ervaring delen. Daar merk je snel dat je niet de enige bent met uitdagingen. Maandelijks komen we samen en soms komt er een expert langs die ons mee op sleeptouw neemt over manieren waarop je je team best begeestert, waar je profielen vindt die bij een start-up willen werken of hoe je aan de strategie van je bedrijf werkt. Een van mijn persoonlijke learnings was dat we meer onze successen moeten vieren. Vroeger gaven we elkaar al eens een vuistje, maar het is soms goed om stil te staan bij belangrijke mijlpalen en stoom af te laten (lacht).”

Gouden tip

“Laat je meteen bijstaan door mensen die kaas hebben gegeten van ondernemen. En durf ook nee zeggen. Als starter wil je graag alle kansen verzilveren, maar dat kan soms verkeerd aflopen. We zijn altijd trouw gebleven aan onze visie. Als er geen match is, wees dan ‘brutaal’ eerlijk en kijk of je eventueel een andere uitweg vindt. Het is goed om te luisteren naar de noden van je klanten maar hen ook erop te wijzen als ze zich vastklampen aan hun eigen idee.”

Wil je meer weten over ons startersaanbod?

This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Bekijk zeker ook volgende opleidingen

Contactpersoon

Elise Van de Velde

Jong Ondernemen - Info & Advies

Artikel uit publicatie