Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Welke uitdagingen en kansen ziet BMW in 2023?

Welke uitdagingen en kansen ziet BMW in 2023?

  • 02/02/2023

Een nieuw jaar, nieuwe ondernemersplannen. Hoe kijken toppers uit hun sector naar de kansen en challenges om aan te pakken in 2023?

Welke uitdagingen én opportuniteiten ziet u voor 2023?

Alexander Wehr (President & CEO BMW Group Belux): “Natuurlijk bevindt de wereldwijde economie – en meer specifiek de Europese economie – zich in woelige wateren, zelfs in crisis. Maar in het Chinese alfabet betekenen de 2 karakters van crisis zowel ‘gevaar’ als ‘kans’."

"Wij starten het nieuwe jaar ‘full throttle’, met onze resultaten van vorig jaar als wind in de zeilen. We hebben 2022 afgesloten als de nummer 1 op de Belgische markt en in het wereldwijde premiumsegment, en voor de eerste keer ook als koploper in het EV-segment (electric vehicle). We zetten die weg consistent verder, want we willen de sector en de hele maatschappij helpen transformeren."

"Er zijn veel opportuniteiten, voor de hele sector. Veel particuliere klanten hebben de aankoop van een wagen uitgesteld doordat het wettelijke kader nog onzeker was. Nu de overheden een duidelijke richting bepaald hebben, komt daar verandering in."

"We zien ook mooie kansen bij de Vlaamse ondernemers, die net als wij zeer innovatief zijn en de weg richting klimaatneutraliteit hebben ingezet. Met BMW Group willen we hen daarbij ontzorgen. Niet alleen met de elektrische en hybride voertuigen in ons gamma, maar met een holistische aanpak waarbij we ook kortetermijnleasing aanbieden, verzekeringsoplossingen, pechverhelping, laadinfrastructuur (in samenwerking met Luminus),…”

In welke mate voelen jullie de gevolgen van de energiecrisis?

“Iedereen ondervindt daar natuurlijk effecten van. Maar de economische factoren veranderen voortdurend. Daarom werken we eerder aan oplossingen dan dat we willen klagen over tijdelijke effecten. Onze groep is zich al zeer lang bewust van het belang van resources en focust dan ook al lang op hernieuwbare energie. Onze volledige productie draait op hernieuwbare energie en ook onze Belgische dealers zijn voor quasi 100% uitgerust met zonne- en/of windenergie. De huidige crisis bevestigt alleen maar onze strategie om te elektrifiëren en om circulair te worden. Onze voertuigen bestaan vandaag al voor 30% uit gerecycleerde materialen.”

Waar wil uw organisatie in 2023 op inzetten?

“Als marktleider willen we onze verantwoordelijkheid blijven nemen en voorloper zijn op het vlak van duurzaamheid. In één jaar tijd daalde de emissie van ons in België beschikbare gamma al met 14%; dit jaar gaan we opnieuw voor een significante daling. Ons doel is om de verkoop van elektrische voertuigen, die nu al ruim 15% bedraagt, te verdubbelen. Meer dan de helft van de in België verkochte BMW’s heeft vandaag al een stekker."

"Maar we doen meer dan auto’s verkopen: we ondersteunen ook autoriteiten en instellingen met ‘smart city solutions’. In 2023 bewandelen we dat pad verder, onder meer met de ontwikkeling van lokale initiatieven, zoals het project ‘Duurzaam Repareren’."

"En last but not least blijven we ook werken aan de tevredenheid van onze klanten, waarbij we de Vlaamse ondernemers willen ontzorgen met duurzame, geavanceerde, holistische mobiliteitsoplossingen.”

Alexander Wehr


 

imu - vzw - Altez
imu - vzw - Uzbrussel