Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Wegwijs in de kracht en de troeven van AI

Wegwijs in de kracht en de troeven van AI

  • 05/07/2023

Artificiële intelligentie (AI) is aan een stevige opmars bezig. Dit opent perspectieven voor bedrijven die slimme oplossingen zoeken voor complexe problemen. Tegelijk bijten heel wat ondernemers hun tanden stuk op dit complexe thema. Gelukkig schept de Business Club Artificial Intelligence van Voka – KvK Limburg klaarheid in de diverse facetten van AI. Stefano Moi, Digital Coach en Sales Manager bij The Value Hub, en Mathias Huybrechts, Adviseur Innovatie & Digitalisering bij Voka – KvK Limburg, schetsen de sterkte van deze club.

Eindeloze toepassingsmogelijkheden

Ziekenhuiscomputers die patronen herkennen in de data van duizenden patiënten. Het automatiseren van repetitieve taken in maakbedrijven. Of de robotisering van processen in backofficefuncties. De toepassingsmogelijkheden van AI in het bedrijfsleven zijn eindeloos. “Toch weten nog te weinig bedrijven wat de stand van de technologie is en wat de voordelen ervan zijn”, geeft Mathias aan. “Wist je bijvoorbeeld dat Ziekenhuis Oost-Limburg al jaren pioniert met het verzamelen van duizenden gigabytes aan zorgdata? Of dat Scania Parts Logistics volop investeert in smart warehousing? Twee voorbeelden van Limburgse topspelers die AI als copiloot gebruiken, op weg naar extra jobs en maatschappelijke meerwaarde.”
 

Stefano Moi, The Value Hub


The Value Hub als partner

Ondernemers inspireren en correct informeren over de diverse facetten en kracht van AI, maar hen tegelijk ook kritisch laten nadenken over het pad naar digitale transformatie. Dat is de opzet van de Business Club AI. Een club waar Stefano vanuit The Value Hub graag mee zijn schouders onder zet. “Vanuit The Value Hub reiken we Voka de nodige expertise aan over AI, zodat hun leden altijd goed geïnformeerd blijven over een domein dat in sneltreinvaart evolueert. Met een team van onder meer innovatiecoaches, businessarchitecten, business- en functioneel analisten en agile projectfacilitatoren houden we ondernemers op scherp. Dat doen we ook in de Business Club.”

Diverse mix van deelnemers

“In de Business Club AI is elke professional welkom die concrete inspiratie over AI wil opdoen”, geeft Mathias aan. “In onze groep van zeventien deelnemers verwelkomen we zowel bedrijfsleiders, R&D-managers en innovatiemanagers als CIO’s, data-analisten en ingenieurs. Het is net die mix van profielen – en sectoren – die onze club zo boeiend maakt. Onze deelnemers inspireren en motiveren elkaar om innovatieve AI-cases uit te werken. Bij kleine bedrijven zien we vaak dat de CEO de spin in het web is bij het implementeren van AI-gerelateerde oplossingen. In grotere ondernemingen wordt die taak eerder toevertrouwd aan de verantwoordelijke van het ICT-departement.”

Inspireren en innoveren

Via een inspiratie- en innovatietrack koppelt de Business Club AI inzicht in dit vakgebied aan concrete (Limburgse) bedrijfscases en de implementatie van eigen businesscases. Stefano: “Dit jaar gingen we bijvoorbeeld op bezoek bij Aperam, dat liet zien hoe computer vision door AI de kwaliteitscontrole tijdens productieprocessen een niveau hoger tilt. Bij de Belgian Cycling Factory zagen we hoe AI een rol speelt in het op maat produceren van fietsen. Ook in het najaar voorzien we interessante bedrijfsbezoeken, onder meer bij Torfs en Dexis. En in september brengen onze clubleden hun case voor een advisory board, waarbij ze een beroep kunnen doen op business- en technologische expertise om hun case sterker te maken.”

Limburggevoel

“Met bedrijfscases en demo’s op de werkvloer krijgen onze deelnemers een klare kijk op de toepassingsmogelijkheden van verschillende AI-facetten, zoals chatbots, computer vision, machine learning of predictive analytics”, zegt Mathias. “Die praktijkaanpak wordt ten zeerste geapprecieerd. We merken trouwens dat deelnemers met elkaar contact blijven houden voor het uitwisselen van nieuwe ervaringen op het vlak van digitale transformatie. Het ‘Limburggevoel’ bij bedrijven in onze regio leeft heel sterk, en daar kunnen we alleen maar trots op zijn!” 

Contactpersoon

Mathias Huybrechts

Adviseur innovatie & digitalisering

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie