Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • ‘We zijn nu meer op onze hoede voor klassieke valkuilen’

‘We zijn nu meer op onze hoede voor klassieke valkuilen’

  • 20/02/2023

Van horecazaken over drankenhandels tot delicatessenzaken: met intussen acht smaken heeft The Mocktail Club zich in vijf jaar al stevig op de mocktailkaart gezet in eigen land. ‘Met een premiumproduct waarmee je voldoende volume moet halen, moeten we evenwel verder 
kijken’, weten zaakvoerders Kaat en Marie Claessens. Daarbij laten ze zich ook gidsen door de Mercurio-trajectenGo International en Beyond Borders.

Haar intolerantie voor alcohol in combinatie met een gebrekkig aanbod aan goede alcoholvrije aperitieven deed Marie Claessens eerst bloggen over mocktails. Vervolgens ontwikkelde ze in 2017 haar eerste mocktail als origineel alcoholvrij alternatief. ‘Intussen staat The Mocktail Club voor véél meer. Onze mocktails lenen zich ook perfect bij uiteenlopende gerechten, vanaf de appetizer tot en met het dessert. Verschillende restaurants verkiezen onze mocktails bijvoorbeeld voor een alcoholvrij bob-arrangement’, vertelt haar zus Kaat Claessens, die The Mocktail Club sinds drie jaar mee runt. ‘In die periode zijn we ook sterk gegroeid, het jongste jaar in omzet zelfs tot het driedubbele. De pandemie heeft consumenten bewuster gemaakt van het belang van gezonde voeding, waardoor ze ook hun alcoholconsumptie hebben aangepast. Omdat de horeca bovendien door de coronamaatregelen moest sluiten, hebben we ook drankenhandels, traiteur- en delicatessenzaken en conceptstores benaderd. En voor particulieren hebben we een eigen webshop. Zo hebben we vandaag drie grote doelgroepen, met ook een mooie spreiding van verkooppunten.’

Het succes van The Mocktail Club, dat intussen al steunt op een tienkoppig team, begint volgens Kaat Claessens bij het product. ‘Hoewel de markt van niet-alcoholische dranken sterk aan het groeien is, hebben we weinig directe concurrenten. Want weinig andere mocktails bestaan uit 100 % natuurlijke biovruchtensappen met kruideninfusies, zonder dat er bewaar-, kleur- of smaakmiddelen aan te pas zijn gekomen. Bovendien zijn onze dranken ready to serve’, geeft ze aan.

Voorbij Belgische limieten gaan 

Aanwezigheid op beurzen, zoals onlangs nog op de vakbeurs ShowUP in Amsterdam, onderstrepen het geloof van het Bazelse bedrijf in buitenlands succes. ‘De mogelijke volumes voor premiummocktails zijn nu eenmaal gelimiteerd in België, dus is werken op het buitenland voor ons wel een must. In Nederland zijn de eerste zaken al lopende. Dat is nu eenmaal vlakbij en met onze noorderburen delen we ook de taal. Dat was dus een logische eerste internationale stap die we organisch hebben kunnen nemen. Het traject Mercurio Go International heeft ons de tools aangereikt om dat van meet af aan professioneel aan te pakken. Hierdoor weten we bijvoorbeeld hoe we aan een concreet exportplan kunnen beginnen en wat dat net moet inhouden’, zegt Kaat Claessens.

Ook op Frankrijk en Duitsland willen zij en haar zus actief werken, nadat ze van hieruit al enkele aanvragen hebben ontvangen. ‘Maar opstarten in nieuwe landen willen we voorzichtig en heel gefocust doen. Want we willen het vanaf de eerste keer meteen goed aanpakken. Internationaliseren heeft ten slotte heel wat impact op de organisatie, en niet alleen qua logistiek’, beseffen de ondernemende zussen. ‘Onder andere de sales en marketing moeten daarop goed worden afgestemd. Ook in die zin was onze deelname aan het Go International-traject heel interessant. Het heeft ons een duidelijk beeld gegeven van zaken waarmee we zeker rekening moeten houden. Bij het betreden van een buitenlandse markt zal je altijd wel een keer het deksel op je neus krijgen. Maar nu zijn we toch al meer op onze hoede voor klassieke beginnersfouten en potentiële valkuilen.’

In het Beyond Borders-programma van de Antwerps-Wase Kamer hebben ze ook al even afgetast op de Verenigde Arabische Emiraten een interessante markt voor The Mocktail Club zou kunnen zijn. ‘Het is algemeen bekend dat in het Midden-Oosten weinig alcohol wordt geconsumeerd. Maar zulke markten benaderen, vraagt toch enige voorkennis en een grondig marktonderzoek vooraf. Als we die richting willen uitgaan, kan de opgedane informatie en de gelegde contacten via dit traject alleen maar nuttig zijn om dat zo professioneel mogelijk aan te pakken.’

‘Informatie en contacten uit zo’n traject kunnen maar nuttig zijn om een nieuwe markt zo professioneel mogelijk te benaderen.’

Kaat en Marie Claessens
AW_Welt_6stappenplan