Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 14/11/2022

Simon Eggermont besliste na zijn middelbare studies om als grondwerker aan de slag te gaan. Na één jaar in loondienst werd hij zelfstandig grondwerker. Ondertussen zijn we 7 jaar verder en telt zijn jong en dynamisch bedrijf in Deinze 38 medewerkers. “Twintig jaar geleden had een grondwerker één kraan en hij was vertrokken voor de rest van zijn carrière. Dat concept is eruit gegaan. De concurrentie is hard, maar we proberen ons te onderscheiden door onszelf te blijven heruitvinden.”

Het groeiverhaal van Grondwerken Eggermont

Het startschot van zijn carrière als ondernemer werd zeven jaar geleden gegeven, maar Simon wist al veel langer dat hij op zichzelf wou beginnen. “Het ondernemerschap heeft altijd in mij gezeten. Het begon allemaal toen mijn vader een kleine boerderij kocht. Er moesten redelijk wat werken gebeuren op de gekochte grond. In plaats van iedere keer een grondwerker te laten komen, kocht mijn vader zelf een kraantje. Ik kon het niet laten om toen, als 12-jarig jongetje, ook af en toe te helpen”, vertelt Simon.

"Maar daar stopte het niet. Op een bepaald moment ging hij ook bij familie en vrienden gaan klussen. Amper drie jaar daarna besloot Simon om zijn btw-nummer aan te vragen. Elke woensdagnamiddag en op zaterdagen ging hij bijklussen. “De drang om volledig zelfstandig te zijn was zo groot dat ik besliste om fulltime als grondwerker aan de slag te gaan.” 

Van tuinhuis tot kantoorterrein 

Grond- en Afbraakwerken Eggermont was geboren. Wat kleinschalig begon met het uitgraven van opritten en klinkers plaatsen voor particulieren, groeide uit tot een bedrijf dat ook de industrie voorziet van grond- en afbraakwerken. “Wij zorgen ervoor dat zowel de kleine als grote industriebouwer gerust zijn werk kan doen en kan starten met de geplande bouwwerken. We bieden hen een totaalpakket aan: van afbraak tot aanleg. Bij ons kunnen particulieren en professionelen terecht voor het uitvoeren van allerlei grond-, riolerings-, omgevings- en nivelleringswerken. Daarnaast leggen wij ook parkings aan.” 

Van afval tot (secundaire) grondstof 

Simon is ambitieus en is ook niet vies van innovatie, dat bewijst de oprichting van zijn tweede bedrijf RE:Eggermont. “Het idee voor mijn tweede zaak is ontstaan door de activiteiten van het eerste bedrijf. Na de afbraakwerken zit je met een groot aantal afvalstoffen. Als je die materialen wil storten, moet je hiervoor betalen. Terwijl je steenpuin nodig hebt voor de fundering tijdens de aanleg van een parking. Het was voor mij een logische stap om zelf onze afvalstoffen te gaan recycleren. Op die manier benutten we de omgeving optimaal en dragen we ons steentje bij aan het milieu. Recyclage van onder andere karton, plastic en gyproc valt hier allemaal onder.” 
 
Simon en zijn team willen een totaaloplossing bieden aan hun klanten en luisteren naar hun noden. Daarom kunnen aannemers ook containers huren bij Eggermont. “Ondertussen staan er meer dan honderd containers bij onze klanten. Deze tak van onze business groeit enorm”, vertelt Simon trots.

Op de schoolbanken heb ik niet geleerd hoe ik een bedrijf moet runnen. Daarom laat ik me nu goed omringen.

Simon Eggermont, zaakvoerder Grond- en Afbraakwerken Eggermont

Groeien met de juiste machines én mensen 

Het inzetten van kwalitatieve machines is cruciaal voor Simon. “Ik koos ervoor om te investeren in degelijk en hoogtechnologisch materiaal, de Rolls Royce van de machines. We werken met gps-gestuurde machines die het mogelijk maken om elke dag op de millimeter te werken.”  

Daarnaast investeert Simon ook in zijn medewerkers. “Ik ben gestart met twee vaste medewerkers, waarna ik nog iemand extra aanwierf om me administratief bij te staan. Ondertussen werkt die persoon (Thomas) al vier jaar voor Eggermont en is hij mijn rechterhand geworden. Ik ben er steevast van overtuigd dat je enkel vooruit geraakt met de juiste mensen. Je kan de beste machines hebben, zonder goede medewerkers echter zal het niet lukken. De goesting is er zeker nog om te blijven groeien, enkel niet ten koste van onze werksfeer. Als we blijven groeien, zullen we idealiter ook groeien in aantal medewerkers. “Ik ben zeker geen moeilijk persoon, maar ik ben wel streng in het vinden van nieuwe medewerkers. Snel merk ik of iemand bij ons past.”  

Alleen lukt het niet 

“Op de schoolbanken heb ik niet geleerd hoe ik een bedrijf moet runnen. Ik ben er me bewust van dat ik niet alles weet. Vroeger had ik minder de nood om me te laten omringen, maar nu besef ik dat dit wel nodig is. Zo volg ik Accelero bij Voka Oost-Vlaanderen en laat ik me bijstaan door een extern adviseur. Ik ben tot het besef gekomen dat het een noodzaak werd om me te laten bijstaan sedert we met meer dan 25 mensen zijn. Het was een soort barrière die ik uit de weg moest ruimen. Er moeten veel meetings worden ingepland, er moet een kader geschept worden en de zaken moeten blijven draaien. Op een bepaald moment kan je het niet meer alleen, je laten omringen is de beste optie in dat geval.” 

Heeft jouw bedrijf ook groeipijnen?

Kom dan maandelijks samen met andere ondernemers die in dezelfde situatie zitten. In het Accelero-traject leer je van elkaars uitdagingen om er sterker uit te komen.

Wil je meer weten? Vul dan jouw gegevens hieronder in en dan contacteren we je vrijblijvend voor een gesprek.

Meer weten over Accelero? Vul jouw gegevens in en we contacteren je!

This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Artikel uit publicatie